Tre poddavsnitt om varför jag åter blev protestant

Varför blev jag katolik och varför blev jag åter protestant?

Det är en fråga jag besvarat många gånger och på olika sätt i denna blogg, samt i tidningsintervjuer. En sammanställning av de flesta av dessa texter finns i blogginlägget Var jag står och vart jag går.

Nu har jag även blivit intervjuad i tre avsnitt i podden Retro Theology, som drivs av EFS-prästen Olof Schelin och teologistudenten Daniel Mämecke. Rubriken för dessa tre poddavsnitt är ”Alla vägar leder till (och från) Rom”. Länkarna till avsnitten hittar du här nedan:

Alla vägar leder till (och från) Rom Del 1

Alla vägar leder till (och från) Rom Del 2

Alla vägar leder till (och från) Rom Del 3

Lyssna gärna och kom med kommentarer.

3 reaktioner på ”Tre poddavsnitt om varför jag åter blev protestant”

  1. Sträcklyssnade med stor behållning på alla avsnitten förra helgen. Tack!

    Nu på morgonen fann jag boken ”Evangeliskt och romerskt” av Gustaf Aulén. Några citat från det inledande kapitlet:

    Citat 1: ”Språkbruket är ingen likgiltig sak. Man talar icke utan skäl om ordets makt över tanken. Vi ha all orsak att vara varsamma med vårt ordval. Borde vi då icke undvika även skenet av att Rom ifråga om kyrkans allmännelighet skulle äga företräde framför oss? Jag kan icke se annat än att det är ett lyckligt och fullt exakt uttryckssätt, när man i senare tid stundom talat om kyrkans tre huvuddelar med namnen: Grekisk-katolsk, Romersk-katolsk och Evangelisk-katolsk” (Boken är tryckt år 1922).

    Citat 2: ”Reformationens män ha icke heller själva givit sig namnet protestanter. Det gavs dem av deras motståndare. Själva betecknade de sig helst med det långt mera uttrycksfulla namnet evangelici. Detta ord säger oss verkligen något om det som var reformationens huvudsyfte, som alldeles icke var att grunda någon ”ny kyrka” – ingen tanke var Luther mera främmande – utan i stället helt enkelt flytta evangeliets ljus från dess fördolda plats under skäppan till ljusstaken, såsom Luther själv, med anknytning till de evangeliska orden, brukade säga”.

    (Gissar att författaren var Lutheran).

    I ett podd-avsnitt berättar du om din resa genom flera olika slags församlingar och samfund. Utifrån den resan – kan du placera in de församlingarna, kyrkorna och samfunden i någon av de tre huvuddelar i kyrkan som författaren anger ovan?

    1. Hej Ulrika. Ursäkta, att det dröjde så länge innan din kommentar kom in. Men jag har haft lite bloggpaus ett tag.

      Alla de samfund jag tillhört rör sig ju inom den protestantiska eller evangeliska sfären, fast med aningen olika betoningar och särdrag. Eftersom alla protestanter – alla lutheraner, pingstvänner, baptister, metodister, reformerta osv – i alla dess olika schatteringar erkänner varandra som del i Kristi kyrka/församling på jorden, så utgör vi ju tillsammans olika delar av samma kropp. Troende pingstvänner och troende lutheraner erkänner ju varandra ömsesidigt som delar av Kristi universella (katolska med lite k) kyrka i världen. Därmed är vi en riktning. Problemet med romersk-katoliker och ortodoxa är bland annat deras exklusivitetsanspråk för sina egna respektive kyrkor.

      1. ”Ursäkta, att det dröjde så länge innan din kommentar kom in. Men jag har haft lite bloggpaus ett tag.”

        Förstår, Pauserna är sannolikt både vist och nödvändigt. Därutöver var min fråga inte särskilt bra tänker jag så då vill jag säga dubbelt tack för publikation och svar. Välsignelse och frid till dej o de dina.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: