Jag predikar igen

Igår på söndagen den 25 juli ledde jag gudstjänsten och predikade – för första gången på nästan sex år. Det var i Kyrkhults kyrka. Det var mycket trevligt och kändes vant och naturligt. Som före detta pingstpastor och EFS-predikant är jag visserligen inte van vid att leda gudstjänster med just svenskkyrklig liturgi, men det gick smidigt och bra i alla fall.

Jag predikade i exakt 20 minuter, då kyrkoherden sagt att predikningar i just Kyrkhult brukar vara i 15-20 minuter.

Ämnet var enligt Kyrkohandboken ”Andlig klarsyn” och texterna var Mika 3:5-8; 1 Joh 4:1-6 och Matt 7:15-21.

Ämnet är väldigt intressant och ständigt högaktuellt. Det handlar ju om att urskilja sanning från lögn, falska profeter från riktiga, rätt lära från villolära.

De falska profeterna i det gamla Israel predikade ju det folk ville höra; det som den syndiga naturen ville få dem att göra – för att tala i lutherska termer. Om människan bara följer sina egna tankar och impulser, sina egna lustar och begär, så kommer hon att vandra bort ifrån Gud. Då kommer hon att bryta mot det Gud vill och mot det som objektivt sett är bäst för människan.

Israels folk hade fått en lag eller torah – ordet betyder egentligen ”lära” eller ”undervisning” – i vilken Gud talar om vad han vill. Men eftersom israeliterna var vanliga människor med en fallen, syndig natur, så frestades de hela tiden till synd. Till avgudadyrkan, olika sexuella synder, girighet, våldsbrott och så vidare.

De falska profeterna ”kommer från världen, och därför talar de som världen, och världen lyssnar på dem”, som Johannes skriver i sitt brev. De ligger helt i linje med tidsandan.

De falska profeterna bejakade och bekräftade de felaktiga livsstilar som israeliterna ville följa. De sade att Herren godkände detta. Inget ont ska drabba Israel om de följer sina syndiga lustar – för ”vi har ju Herrens tempel mitt ibland oss”.

Johannes skriver också om ”antikrister”. Det är alla som säger falska saker om Jesus. Sådana som förnekar att Jesus är messias, Guds son, Gud kommen i köttet. Sådana som förnekar inkarnationen och att Jesus är Herre och Frälsare och enda vägen till Gud. Den som inte har Sonen har heller inte Fadern.

I Matteusevangeliet lägger Jesus också en tonvikt på att dessa falska profeter inte lever rätt. Orsaken är helt enkelt att de lever som de lär. De följer ju sina från Bibeln avvikande läror. De lever i till exempel i äktenskapsbrott fastän Bibeln förbjuder sådant, och så vidare.

Att pröva vad som är rätt lära i motsats till falsk lära, rätta profeter i motsats till falska, kan endast ske om man håller sig till det skrivna gudsordet, till Bibeln.

Det är lätt att se hur man kan göra tillämpningar av detta i vår nutida kyrkliga situation, där vi har gott om falska profeter som vill godkänna allt som tidsandan för närvarande betraktar som rätt och riktigt.

Dessa nutida falska profeter är inte annorlunda än dåtidens – det är bara språkbruket som skiljer. I stället för att säga ”så säger Herren” som inledning till sina påståenden, så anför nutidens falska profeter att ”det finns andra sätt att tolka bibeltexterna…” och ”att vi nu vet…”. De talar också om ”Guds kärlek” med en helt annan definition av både Gud och kärlek än vad Bibeln och historisk kristen tro har.

Nutidens falska profeter är också måna om att tala om att vi har Herrens tempel mitt ibland oss, fast med annat språkbruk. De talar ofta med traditionella termer men med annan innebörd än de brukat ha i alla tider. De talar om Guds Ande och sjunger lovsånger, men det blir lika fel som på det gamla Israels tid.

Det är lätt att anföra exempel på detta. Men jag får återkomma till detta.

Ovanstående är inte mitt predikoutkast, utan mitt i efterhand skrivna återberättande av vad texterna tar upp och jag berörde väl det mesta.

Och härmed har jag ju även bloggat igen – för första gången på över ett år.

 

7 reaktioner på ”Jag predikar igen”

  1. Jag har med glädje tagit del av dina kloka tankar på FB det senaste året, har dock saknat nya inlägg på din blogg, fint att du nu är tillbaka även här

    1. Välkommen tillbaka Mikael. Det fanns en tid när jag gärna citerade dina inlägg. Den tiden är förhoppningsvis tillbaka nu. Inte för mina kommentarers skull, men dina tankar är värdefulla Och ämnet för din återkomst mycket angelägen.
      ”Andlig klarsyn”
      Något vi behöver lite till mans.
      Välkomen!/ Stig

      stigmelin.com

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: