Artikel i Keryx

Jag vill gärna uppmärksamma läsarna av denna blogg att jag i det senaste numret av den teologiska tidskriften Keryx skrivit en recension av boken Defending Constantine, vilket jag tidigare också gjort här (1 och 2) på bloggen. Det är delvis samma, delvis något mer utvecklat.

4 reaktioner på ”Artikel i Keryx”

  1. Tack, Mikael, för din recension i Keryx. Förtal är en allvarlig synd; lita inte på allt som står i Wikipedia. Denna dag, 17 juni, uppmärksammar den koptisk-ortodoxa kyrkan – som jag tillhör – öppnandet av alla stängda kyrkor i dåvarande romerska riket, genom påbud av den helige Konstantin den store, och denna nyhet nådde Alexandria denna dag år 312. Nästa år planeras ett stort firande då 1700-årsfirandet uppmärksammas i Nis, dagens Serbien, den helige Konstantins födelsestad.
    ”Namnkristna” är främst en företeelse inom den västliga kyrkan. Den orientalisk-ortodoxa traditionen hedrar och vördar kristna kungar och presidenter. I våra kyrkor har aldrig politiker eller kungar lagt sig i Kyrkans tro och lära.

  2. Du har naturligtvis rätt i att kyrkan inte ändrades över en natt när Konstantin blev kristen. Det blev t.o.m. en sådan lättnad över att förföljelserna slutade att åtskilliga trodde att nu var tusenårsriket kommet. När denna vantro tog fart blev uppenbarligen den tidigare levande tron på att ”Jesus kommer snart” satt på undantag. När det blev uppenbart att detta med att tusenårsriket redan kommit inte var korrekt kom tyvärr ivern att vänta Jesus på skyarna ändå inte tillbaka. En annan negativ sida mitt i det glädjande i att Konstantin blev kristen var att nu var förföljelsetröskeln borta. Folk började bli namnkristna för att nå höga befattningar.
    Även i våra dagar sprider sig läran om att Jesus inte kommer tillbaka. Den ivriga längtan efter att Jesus ska återkomma svalnar. Speciellt i SvK har också en politisk styrning trängt sig in. När Antikrist (ingen likhet med Konstantin för övrigt)uppenbarar sig tror jag att hans handlingar och påbud kommer att verka positiva och naturliga ända till dess att han har hela världen i sitt våld. Gud bevare oss kristna från eller i vedermödan (här finns som bekant lite olika tolkningar).

  3. Mikael Karlendal, du tog väl med detta att Konstantin förmodligen kokade sin fru i olja året efter Nicea-mötet?

    ”Konstantin lät avrätta henne 326 tillsammans med sin son, Crispus, från tidigare äktenskapet med Minerva. Omständigheterna kring avrättningen är inte klarlagda, men sambandet mellan och relationen mellan Fausta och hennes styvson Crispus har varit föremål för mycket spekulationer. Enligt en version ska Fausta ha varit avundsjuk på Crispo om Konstantins uppmärksamhet och falskt anklagat Crispo för våldtäkt, varpå maken sedan dödade även henne i ånger. En annan förklaringsmodell är att Fausta och Crispo hade ett förhållande. Fausta avrättades genom att kokas levande och dog i kvävning.”
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fausta

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

%d bloggare gillar detta: