Back in business

Då var semestern slut och det är dags att börja blogga igen! Gärna med lite intetsägande inlägg, så att kommentarsdiskussionerna blir extra bra! 🙂 Annars bjuder ju Dagen ibland på ett och annat uppslag, som att frikyrkoprofiler ägnar sig åt svindlerier, vilket är teologisk helt att förvänta sig.

Enligt normal kristen lära, så är ju en kristen människa inte fullkomlig på något sätt, utan är egentligen till sin natur av samma skrot och korn som en icke kristen. Skillnaden mellan en kristen och en okristen är i grunden snarare att vi står i en annan relation till Gud, med allt vad det innebär. Rent erfarenhetsmässigt och upplevelsemässigt, kan det innebära väldigt mycket och inför Gud innebär det allt, men det ändrar inte på det faktum att vi är lika mycket svaga människor med en”köttslig” natur som innan vi blev frälsta. Så ur rent teologisk synvinkel är sådana affärer inget att förvåna sig över. Svaret på det och allt annat liknande, är omvändelse. Det finns inga möjligheter att leva av en billig nåd, synda och sedan säg förlåt och sen är allt bra. O nej, Gud kan man inte lura och den nådige Gudens budskap är att han tar emot alla med ett förkrossat hjärta, alla som omvänder sig, att man överger sina onda gärningar och börjar göra goda gärningar och bekänner sin synd och ber Gud om förlåtelse. Om omvändelse kommer jag säkert att återkomma till. Detta är mest en semesteravslutningsförklaring.

Sen vill jag verkligen rekommendera läsning av Chrys Caragounis böcker om homoerotik. De klargör det ämnet och Bibelns syn på detta på ett mycket tydligt och vederhäftigt sätt.

Under sommaren verkar diskussionen annars mest ha handlat om Benny Hinn. Han har ju uppenbarligen gjort en del helt klart heretiska uttalanden i en predikan på Livets ords Europakonferens och för det faktiskt fått en uppläxning av Ulf Ekman. Det är bra att Ekman offentligt vågade skriva detta. Mer förvånande är dock att Hinn fick predika fler gånger. Med denna typ av felaktigheter, borde man markera mera, enligt min uppfattning. Annars är det i och för sig sant, att grodor kan slinka ur oss var och en ibland. Men, av det som refererats bland annat i Dagen från det aktuella mötet, framstår det dock som att det var lite mer än bara ”grodor”. Vi får väl se om det blir aktuellt med fler Benny-Hinn-diskussioner. För övrigt, ska man aldrig upphöja förkunnare till halvgudomliga positioner. Även kristna förkunnare är förlåtna syndare och framtill dess att Jesus kommer tillbaka, kan vi aldrig förvänta oss fullkomlighet hos någon.

Jaha, det blev visst mycket om synd i detta första inlägg efter semestern, men jag får väl skylla på att jag saxade lite från aktuella saker i Dagen och på bloggar. Nån gång ska jag även göra upp med syndakatalogen, förresten, eftersom jag misstänker att den lever kvar i lightversion mitt ibland oss, samtidigt som andra saker som Bibeln helt klart kallar synd relativiseras. Men nog för denna gång.

17 reaktioner på ”Back in business”

  1. Jag sällar mig till skaran som gärna skulle se lite klargörande om den så kallade syndakatalogen. Själv så är jag 30 år och trots att jag sedan barnsben är fostrad i pingst så har jag ingen vidare koll på vad den innehöll (innehåller). Att man enligt den förbjöd exempelvis bio, kortspel och hårdrock har jag förstått, saker som inte finner sitt stöd i Bibeln. Dock så har jag även fått uppfattningen att många avfärdar sådana saker som samboskap, fylleri med mera (dvs saker som jag hävdar har stöd i Bibeln) på grund av att de skulle tillhöra syndakatalogen. Vad var det som gällde egentligen?
    Kan förresten rekommendera boken ”Är det synd att tro på tomten?” av Daniel Jansson som mycket läsvärd på området.

    Kan även hålla med om att jag gärna ser uttrycket att ”synda på nåden” som något som gärna få tas upp.

  2. LifeOnGod´s Earth

    LifeOnGod´s Earth: ”En ”kristen moral” och att den har betydelse, kan man snart inte tala om utan att bli kallad mörkman”

    ANDERS: Det måste ju vara skillnad på moral och den trams som pietismen byggt upp! Om humor och det goda livet förträngt, skönhet förbjuds och glädjeämnen blir farliga är vi ganska långt från judisk – eller kyrklig – miljö! Life must be good on earth!

    Jubla över det sanna, vackra samt sköna i skapelsen. Livet är gott i måttligheten och i Kyrkans hägn får livet ta spjärn och växa i skönhetens, helighetens och kärlekens friska trädgård.

  3. LifeOnGod´s Earth

    Angående ’syndakatalogens’ ”bio-del”:

    Det kanske inte tycks som att 1940-1950-talts biofilmer var så hemska att man måste ”skyddas” emot att se dem…men när man betänker Hollywoods inflytande på dagens människor, unga som gamla, kan jag nästan tycka att det finns/fanns en poäng…som iofs spricker lika fort genom att samma skit sänds på ”alla” TV-kanalerna…

    Det är verkligen inte oförargligt det som görs i långfilmsväg (och annat) numera…en veritabel störtflod med värderingsmässigt katastrofalt innehåll vräker sej in i skallen på oss allihop…och vi mjukas sakta men säkert upp.

    En ”kristen moral” och att den har betydelse, kan man snart inte tala om utan att bli kallad mörkman/kvinna, ens i kristna sällskap.

    Men den där ’katalogen’ den var mest som nämnts ett sätt att belysa vissas synder och liksom glömma andras, lika mörka eller kanske mörkare(?) sådana…

  4. Wildwest

    Intressant att du inte fick gå på cirkus, när de första kristna tvingades att gå på Cirkus… 🙂

    Cirkus Maximus: Cirkusen användes även för andra ändamål: gladiatorspel, parader, triumfer och offentliga avrättningar. De flesta kristna som led martyrdöden vid de olika förföljelserna dödades här och inte på Colosseum. (Från Wikipedia)

  5. Wildwest

    Håller till 100% med.
    Bäst att kasta syndakatalogerna, men hålla fast vid den kristna moralen. Därför har jag tröttnat på pietismen. Lutheranism (iaf SvK:s kyrkliga del), Anglikanska, Orientaliska, Ortodoxa eller katolska Kyrkorna har undsluppit pietismen i hyfsat stor utsträckning. Det ska vara glädjefullt att vara kristen och korset ska vara lätt att bära. Men tar man bort korset (liberalism) och gör vägen oändligt lätt, så är den inte rätt längre. Lätt och rätt är diametrala motsatser.

  6. Anders Gunnarsson: Jag har Sam Lidmans böcker, men det var många år sen jag läste dom. En del exempel ur böckerna har satt sej fast och visar på hyckleriet. Han beskrev t ex en äldstebroder i Filadelfia Stockholm som hoppade i fel säng. Det ursäktades bland församlingsledningen med att frun ju var så ful och bångstyrig. Samtidigt blev nån tillsagd att inte komma till kyrkan i en röd klänning med för korta ärmar. Själv fick väl Sam (eller hans bror?) göra offentlig avbön på estraden för att han setts utanför, observera utanför!, en biograf på Söder där det visades en matinéfilm. Ökända var ju också Sven Lidman sr snuskiga historier kryddade med könsord i privata sammanhang. Han ursäktades för att han var stor pastor, men inte hade nån vanlig gräsrot kommit undan detta helskinnat.

    Jag har idag bildat mej mina egna uppfattningar om förbuden ur den s k syndakatalogen, men det som irriterar mej är att så många, framför allt äldre kristna, oreflekterat håller fast vid stora delar av den och inte kan förklara varför den ska finnas! Det ska bara vara så! Man ursäktar ofta övergreppen som skedde förr med att den var välment. Så var det säkert också från början, men till slut blev det rena cirkusen (som man inte fick gå på – jag var 29 första gången).

    Antingen står Bibeln över syndakatalogen eller gör den inte det. Man kan synda även utanför syndakatalogen, det är inga som helst problem. Mycket av syndakatalogen skulle förhindra synd, men istället blev det andligt högmod och härskarmetoder av den sort som då rakt inte går ihop med evangeliet. Den som var betydande och inflytelserik (…B Hinn…) kom undan med nästan vad som helst. Särskilt dom som var nykristna fick nog en tung börda att bära.

    Vi kan se resultatet av denna syndakatalog än i denna dag. Först genom många som lämnade kyrkan på den tiden och sedan tappat bort sin tro, därefter också för att utvecklingen hamnade i andra diket som en ren reaktion. Nu kan man leva och bete sej hur man vill och ändå tillhöra en frikyrka. Ingetdera dike är nåt att ha.

  7. Fredrik Ivarsson har i ett inlägg på sin förra blogg problematiserat Chrys Caragounis framställning av homoerotik i antiken. Det verkar som att Caragounis missat att relatera sin forskning till de rådande teorierna på området hur sexualitet i antiken konstruerades. Detta gör att jag förhåller mig skeptisk till Chrys Caragounis resultat. Då jag har fått uppfattningen att du Mikael välkomnar en öppen och saklig diskussion ber jag dig gärna ta en titt på inlägget nedan och hoppas att det kan stimulera till vidare reflektion.

    http://senapochfikon.blogspot.com/2009/01/homosexualitet-i-antiken-del-3-mitt.html

  8. Wildwest

    Syndakataloger är intressanta. Jag har gjort upp med dem, precis som Sam Lidman (son till Sven). Så här skrev han;

    ”Till det får du inte ha lust, och inte till det och inte till det!
    Du får inte gå på bio som dina klasskompisar gör, hur roligt dom än säger att det är.
    Du får inte gå på teatern,
    du får inte gå på operan,
    du får inte gå på cirkus…
    Du får inte spela kort,
    du får inte spela schack,
    du får inte spela kula, för det går ut på att vinna kulor från din motspelare…
    du får inte dricka pilsner eller vin om du så blir hundra år, nej du får inte ens … ta reda på hur det smakar,
    du får inte röka…
    du får inte gifta dig med en ofrälst, för då kanske du inte får styrka att hålla dig kvar hos Gud och gifter du dig trots detta med en sådan, så utesluter vi dig ur församlingen och ur gemenskapen med Gud,
    ja du får över huvud taget inte företa dig något som denna världens barn har lust till.
    Frågade man varför man inte fick göra något av detta, svarades det alltid;
    Får, lilla vän, får är inte rätt ord. Visst får en frälst göra allt det där, men han vill inte. Och vill han, är han inte frälst.
    ”Ja, men jag vill gå på bio!”…
    ”Nej, du får inte”…”

    Vill du läsa mer om min uppgörelse se; http://avemarisstella.blogspot.com/2010/07/sola-pietismus-multi-kulti.html

  9. Välkommen tillbaka Mikael! Hoppas du har haft en skön ledighet!

    Du kanske kunde skriva lite om katolicismen? Du brukar göra ett grundligt arbete och det skulle vara intressant att läsa om detta. Du vet deras syn på Maria, skärselden, vad som händer när vi dör osv.

    Mvh
    Andreas

  10. Mikael Karlendal!

    Välkommen tillbaka! Det har varit tomt efter dina välskrivna Bloggar.
    Så blev det en självgående semesterblogg med stort kunskapsmättat innehåll genom olika kommentatorer i ”Sommar, sommar, sommar….” som blir svår att hitta till gissar jag. Och lätt att missa!

    Mitt förslag är om du skulle vilja sammanfatta detta med typ:
    Agnostikern skrev:
    Katoliken skrev:
    Pingstvännen i tre generationer skrev:
    Juha skrev och så vidare

    Denna debatt var den absolut bästa jag läst under mina 10 år ute på nätet fri från personangrepp och osaklighet. Tack Kristian, Anders med flera!

    God fortsättning
    önskar
    Gunnel Bergstrand

  11. Hej!

    ”Syndakatalog” och ”synda på nåden” är intressant.

    Michael G, du skriver i ditt senaste inlägg om synder som högmod och egoism, och om ”större saker” som missbruk och homosexualitet. Kan man verkligen säga så, eller slant du bara på tangenterna? Är högmod lindrigare inför Herren än homosexualitet? Eller kan det lika gärna vara tvärtom?

    Nu pekar jag ut dig, Michael. Ledsen! Personligen tycker jag att du absolut ska unna dig krogrundan i Köpenhamn 🙂

    Själv har jag träffat ännu en intelligent och spränglärd tvivlare och sökare, en humanist och ex-kristen – en sån som läst både Bibeln och alla filosofer framlänges och baklänges, men ändå kämpar mot tron. Ungefär som Kristian som vi pratade med här i somras. Kul och givande diskussion.

  12. Michael G. Helders skrev:
    ”Ett tema jag skulle vilja du tar upp är ”synda på nåden”, kan du det?”

    Aha, du börjar få kalla fötter nu hehehe 😉

    *skojar bara*

  13. Mikael skrev: ”Med denna typ av felaktigheter, borde man markera mera, enligt min uppfattning.”

    Tack för den markeringen! Och jag förmodar att omvändelse även kan tillämpas av berömda evangelister som inte tycks ha någon brist på grodor……

    Tänk sådan skillnad det skulle bli på ”eftersnacket” om det fanns villighet att vara lika offentlig i bönen om förlåtelse som i produktionen av grodor.

    Och tänk så många som då kunde förlösas från förvillelser.

    /Kjell

    PS. ”intetsägande” var inte negativt menat.

  14. Har i mitt uttråkade jobbande under semestern (när inget går att få till eftersom inga kollegor är på plats) tittat in här varje dag för att se återuppståndelsen från semestern. Kul att Du är tillbaka! Det hade behövts lite karlendalsk klarsyn o skärpa i Hinndebattens stormar. För min del var Hinn ingen överraskning men reaktionen efter hans möten var chockerande och bedrövande att läsa. Det gjorde inte min syn på frikyrklighetens klarsyn och andeurskiljning ett dugg bättre. Man lever fortfarande i sin naivitet att allt som kommer från kända predikstolar/kända predikanter måste vara rätt. Antag att vaktmästare Svensson hade vikariepredikat något liknanden, han hade försvunnit ut med huvet före.

    Syndakatalogen diskuteras ofta mycket ytligt, aldrig har jag sett någon göra upp med den. Man ojar sej över att den fanns men tar aldrig ett helhetsgrepp. Och tyvärr är den fortfarande högst levande bland äldre kristna, t ex mina föräldrar.

    Jag vill gärna veta varför det anses som synd att dansa, även folkdans, även att befinna sej i en lokal där det kan tänkas bli dans (hur många klassfester fick jag inte gå på i min ungdom för att det framkommit att en ny teknisk pryl, kassettradion, hade uppfunnits), varför det ansågs vara synd att lyssna på ABBAs Dancing Queen och köpa en Kalle Anka-tidning – men att det var helt okay att förtala sina medkristna, köra över stadgebeslut och femtekolonna mot sin pastor, fördöma alla som inte gick i samma kyrka som marginellt kristna, etc. Har aldrig fattat logiken. Dock väl vetande att från början var denna syndakatalog välmenad, men att goda råd till slut fick formen av absurd petnoghet.

  15. Välkommen tillbaks! 😀

    Benny Hinn är nog alla klara med en gång för alla i detta land tror jag, mer omfattande kritik gentemot en förkunnare- ifrån kristna från stort sätt alla samfund- tror jag inte Sverige har skådat tidigare (till och med en liten notis i expressen blev det 😉 ).

    Ett tema jag skulle vilja du tar upp är ”synda på nåden”, kan du det?

    Åter igen- välkommen tillbaks- vi är många som har saknat din blogg 🙂

  16. Blir det för tradigt att köra mer Israel? Lite ytterligare om den judekristna delen av fornkyrkan vore intressant. Tankarna om en ersättningsteologi omfattades ju inte av Paulus. Jag hade faktiskt inte tänkt så mycket på passusen i Apg 21 förrän för en vecka sedan. Paulus deltar villigt i de tempelritualer bröderna i Jerusalemsförsamlingen föreslog. Inte ett spår av att templets roll var överspelad genom Jesu offerdöd. Så långt jag begriper fortsatte Jerusalems Jesusrörelse med offer och ritualer. Att församlingen hade väldigt stora framgångar är ju mera känt.

Lämna ett svar till wildwest Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.