Vad vill jag och vad kan jag hjälpa dig med?

Jag är en katolsk skribent, lärare, folkbildare och bloggare. Jag har gått ifrån att vara en frikyrklig protestantisk pastor till att vara en katolsk lekman. Mitt tidigare skrivande har mest handlat om internt kristna lärofrågor och lärostrider, och jag har fram tills helt nyligen mest nått ut till en kristen och i huvudsak protestantisk läsekrets.

Men nu kommer det att bli annorlunda. Mina blogginlägg kommer att handla om ett bredare ämnesfält, men samtidigt ha mer fokus. Och min läsekrets kommer därför att bli bredare.

Det här blogginlägget handlar om vad jag vill med mitt skrivande, vad jag kommer att skriva om och vad jag kan hjälpa dig som läsare med och vad du därför kan förvänta dig av denna blogg i framtiden.

Mitt mål med skrivandet är att sprida kunskap om och förklara vad klassisk kristen tro är och ge en god intellektuell grund för den. Jag vill alltså förklara och ge de rationella och historiska argumenten för varför vi tror som vi gör, och varför det rationellt sett bästa val en människa någonsin kan göra är att bli en kristen och ansluta sig till den kristna kyrkan.

Jag har i vuxen ålder blivit övertygad om att man gör detta bäst om man utgår ifrån hur denna tro förvaltats av och förts vidare av den Katolska kyrkan. Detta bland annat av bibliska, historiska och filosofiska skäl.

Jag riktar mig dock inte enbart till katoliker. Och jag ser inte detta skrivande om de kristna frågorna som enbart en intern kristen angelägenhet.

Jag är övertygad om att den kristna tron är av fundamental betydelse för vår västerländska civilisation som helhet. Utan kristen tro, ingen västerländsk civilisation som vi känner den. En helt sekulariserad västvärld baserad enbart på ateism och individualism, naturvetenskap och teknik, kommer inte att överleva i den civilisationernas kamp som vi befinner oss i och som vi dagligen påminns om genom nyhetsförmedlingen.

Det är bara om vi i västvärlden blir medvetna om våra kristna rötter och medvetet hämtar vår näring och inspiration därifrån som vår civilisation inte bara kan överleva utan också utvecklas till det bättre.

Därför angår den kristna och den bibliska historien inte bara olika kristna människor; den angår alla oss som lever i och älskar vår del av världen, oavsett den tro man har eller inte har.

Försvaret av den kristna tron handlar inte bara om att förklara detaljer i den kristna läran eller i Bibeln, utan också om att upplysa om vår gemensamma västerländska kristna civilisations historia. Om varför vi som västerlänningar och vi som västvärld har blivit dem vi är. Det handlar om hur den kristna kyrkan genom tiderna har levt och påverkat den omgivande kulturen. Det handlar om hur den kristna tron och den kristna kyrkan är en av vår civilisations viktigaste rötter – för att inte säga den viktigaste. Det handlar om hur kyrkan och den kristna tron har format vår civilisation.

Därför skriver jag artiklar om följande:

  • Artiklar som förklarar olika delar av den kristna läran och Bibeln, och som ger argument för varför vi tror det vi gör.
  • Artiklar som argumenterar för den kristna tron gentemot andra livsåskådningar, såsom ateism, sekularism och andra religioner.
  • Artiklar som handlar om vår gemensamma kristna historia i västvärlden och utanför, och som bidrar till att skapa en större kunskap om och förståelse för vår egen historia, och som hjälper oss att orientera oss bättre i den värld vi nu lever i.

Eftersom jag i mogen vuxen ålder gått från att vara frikyrklig protestant och pastor till att bli katolik och lekman, har det väckt en del frågor hos många inom mitt tidigare sammanhang. Många tycker att det är en ”konstig” väg jag valt och pekar på olika saker inom det katolska som de betraktar som konstigt eller felaktigt.

Därför innebär den första punkten ovan att jag bland annat, som en underavdelning inom den punkten, av naturliga skäl också kommer att ta upp sådana ”konstigheter” och försöka förklara dem. Det innebär att jag inte bara skriver om det som alla kristna är överens om, utan också om de specifika frågor där andra kristna inte är överens med oss katoliker. Dessa ting behöver också belysas och förklaras.

För övrigt, så riktar jag mig alltså mot en bredare publik med denna blogg i framtiden än vad jag gjort förut. Om jag tidigare – under min tid som protestantisk pastor – har sysslat enbart med internt kristna diskussioner och därmed nått i huvudsak en kristen protestantisk läsekrets, så kommer jag nu genom bland annat historiska artiklar, samt artiklar som ger rationella argument för gudstron och den mer specifikt kristna tron, att rikta mig även mot en bredare läsande allmänhet.

Jag vill genom mitt skrivande försöka visa att den bibliska historien, den kristna historien och den kristna läran, den kristna kyrkan, är av allra största relevans för även vanliga sekulariserade västerlänningar. Och detta är ju något som både sekulariserade människor och kristna från alla läger har intresse och nytta utav.

Jag vill hjälpa dig som läsare att mer förstå och uppskatta den kristna tro och historia som utgör grunden för vår gemensamma västerländska civilisation. Därigenom vill jag hjälpa dig att orientera dig bättre i vår omvärld. Och detta oavsett om du är kristet troende eller inte. Jag vill hjälpa dig som är kristen till att bättre förstå, förklara och försvara din kristna tro. Och jag vill gärna hjälpa dig som inte är kristet troende ännu att komma en bit längre på vägen mot en fullödig kristen tro.

Kom gärna med synpunkter på detta inlägg – via bloggkommentarer eller mejl. Jag kan förstås inte lova att svara individuellt och/eller utförligt på alla synpunkter. Men allt kommer att beaktas. Om jag kan förtydliga mig, så gör jag gärna det.

Bli också gärna e-postprenumerant på bloggen, så att du inte missar vad jag skriver framöver. Du kan hitta ett formulär till höger längre upp.

9 reaktioner till “Vad vill jag och vad kan jag hjälpa dig med?”

  1. ”… För övrigt, så riktar jag mig alltså mot en bredare publik med denna blogg i framtiden än vad jag gjort förut. Om jag tidigare – under min tid som protestantisk pastor – har sysslat enbart med internt kristna diskussioner och därmed nått i huvudsak en kristen protestantisk läsekrets, så kommer jag nu genom bland annat historiska artiklar, samt artiklar som ger rationella argument för gudstron och den mer specifikt kristna tron, att rikta mig även mot en bredare läsande allmänhet…”

    – Lycka till med denna intressanta bloggansats, Mikael!

  2. Inget är viktigare i dessa tider än att på ett pedagogiskt sätt förklara vad som är klassiskt kristen tro och då i synnerhet det som är helt grundläggande och där protestanter och katoliker har samsyn. Och samsyn har vi ju också i just det som är grundläggande och frälsningsavgörande frågor.

    Den kristna trons och lärans försvarare behövs i dessa tider och när detta sker med god pedagogik blir det extra värdefullt. Du Mikael har ju verkligen en pedagogisk gåva som gör dina bloggposter läsvärda och begripliga för en bred läsekrets.

    Välsignad fortsättning på helgen

    Berndt Isaksson

  3. Duger inte det enkla evangeliet enl.Bibeln?Varför det katolska med alla dess avarter?Man kan inte ha ett ben i det katolska och det andra benet kvar i det protestantiska.Det är så det kommer att bli en enad värlsreligion med påven som överhuvud.Där vill inte jag vara med.
    Matt7:14
    och den port är trång och den väg är smal, som leder till livet, och få äro de som finna den.
    Med vänlig hälsning
    Kerstin Arrhenius

  4. Det saknas en röst från bekännande kristna sammanhang som gör klart skillnaden mellan islam och kristendom. Om du, med en del av det du tänker skriva om, blir en sådan, så är det mycket bra. Jag tycker att en stor del av dagens analyser blir oanvändbara eftersom man inte förstår att islam och kristendom inte är detsamma, fast man brukar säga att de är sprungna ur samma monoteistiska grund. Koranen är full med felaktigheter, missförstånd och hot mot kristna och kristen tro. Det finns inget gemensamt trots ärkebiskopens påståenden.

    Jag har läst mycket vad den holländske politikern Geert Wilders skrivit, han som får klä skott för att vara en av Europas största så kallade ”islamofober”. Tyvärr kan jag inte hitta mycket han skriver som är direkt fel! Han har förstått, fast jag inte vågar påstå att han är personligt troende kristen, vad skillnaden är mellan islam och kristendom. Att det är helt två oförenliga synsätt som inte kan leva parallellt eftersom ena sidan vill utplåna den andra. Islamismen som vi möter den i IS, bland de västerländska terroristerna, är sanna uttolkare av islam, de är inte några vilsna figurer i marginalen. Den stora massan av muslimer är naturligtvis inte terrorister, men de är å andra sidan inte heller bokstavstroende muslimer. Precis som många kristna i Sverige knappast kan sägas vara bibeltroende.
    Här behövs en svensk kristen röst och det vore välbehövligt, om än mycket farligt och utsatt i den allmänna opinionen, om du kunde vara denna röst. Tyvärr verkar de pastorer som lever i Sverige med ursprung i Mellanöstern inte tas på allvar när de varnar för den mycket allvarliga situation vi befinner oss i – särskilt här i Sverige där vi inte vill konfrontera någon och har monterat ned den statliga våldsapparaten. Man ska aldrig glömma att Medelhavet i många hundra år var ett kristet innanhav! Vad är det idag?

    1. Bra skrivet wildwest! Med islam kommer alltid terror, enda möjligheten att slippa terrorn från islam är att muslimer får bo i sina muslimska länder. Men deras egen religion har gjort dom mer eller mindre obeboeliga. Det är de forna sovjetstaterna som har förstånd att inte tillåta en muslimsk invandring. De har erfarenhet av totalitärt styre, vilket det aningslösa Sverige inte har.
      För Sveriges del är det redan kört.

  5. Lovvärt initiativ. Jag lär mig mera av folk som stryker mig mothårs än medhårs 🙂

  6. Katoliken Bengt Malmgren kommenterar den katolske teologen Martin Lembkes inlägg i Dagen där han påstår att:
    ”Jesus tog inte straffet för våra synder”

    https://bengtmalmgren.wordpress.com/

    ”Martin Lembke är en katolsk teolog som jag uppfattar tillämpar förnuftet utan att göra våld på mysteriet. Nyss har han startat en engagerad debatt i Dagen om hur man skall förstå på vilket sätt Kristi lidande och död frälser människan. Det finns olika teologiska teorier om detta, men ingen teori kan förklara detta uttömmande. Så mycket är dock Lembke beredd att säga som att hur än Jesus på korset möjliggjorde vår frälsning så gjorde han det inte genom att i vårt ställe ta straffet för våra synder och utmanar därmed vad många spontant tar för givet och vad många bibelfundamentalistiska teologer håller för sant.”

    Det som dock fortfarande glädjer mej är att din annars så flitiga lärjunge och supporter Berndt Isaksson i alla fall fortfarande har viss andlig urskilning kvar och ännu inte köpt alla katolska villfarelser och argument när han på sin blogg skriver:

    http://berndtisaksson.dinstudio.se/text1_353.html

    ”Fantastiskt bra och välformulerade svar från Edsinger och Swärd på den katolske religionsfilosofen Martin Lembkes orimliga och osmakliga angrepp på Jesu försoningsverk. >>HÄR
    http://www.dagen.se/debatt/olof-edsinger-korsets-darskap-det-otankbara-blev-verklighet-1.954433
    Och >>HÄR
    http://www.dagen.se/debatt/stefan-sward-korset-innebar-seger-1.954530

    Du Mikael kanske kan börja med att försöka förklara för dina katolska vänner grunden i den Kristna tron? Det att Jesus verkligen tog straffet för våra synder då Han offrade sitt liv på Gollgata kors!

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.