När korsfästes Jesus och hur gammal var han?

Andreas J Köstenberger och Justin Taylor skriver i en intressant artikel i tidskriften First Things  om det troliga datumet för Jesu korsfästelse.

Deras resonemang går i korthet ut på följande:

  1. Johannes Döparen började sin tjänst i det femtonde året av kejsar Tiberius regering (Luk 3:1). Det tidigaste möjliga datumet för när det året började är 19 augusti år 28 och det senaste datumet när det året kan ha slutat är den 31 december år 29. Så däremellan började alltså Johannes tjänst.
  2. Förmodligen gick det några månader efter att Johannes började sin tjänst och att Jesus kom och blev döpt av honom. Så Jesu tjänst kan därför ha börjat någon gång mellan slutet av år 28 som tidigast och år 30 som senast.
  3. Enligt Johannes evangelium deltog Jesus i åtminstone tre påskfiranden i Jerusalem. Det gör att år 30, vilket är det vanligaste datumet som forskare tror att Jesus blev korsfäst på, är mindre sannolikt. Det är mer sannolikt att Jesus började sin  tjänst sent år 29 eller i början av år 30, och därefter gick upp till Jerusalem för att fira påsk under tre år. Det gör att år 33 är det mest sannolika årtalet för Jesu korsfästelse.
  4. Enligt Johannes korsfästes Jesus på förberedelsedagen, det vill säga på fredagen före sabbaten i påskveckan. Dagen innan höll han sin sista måltid med lärjungarna. I den fariseeiskt/rabbinska kalender som var mest vanlig på Jesu tid, inföll påsken alltid på den 15 Nissan, som började vid solnedgången på torsdagen och slutade vid solnedgången på fredagen. År 33 inföll denna dag den 3 april, vilket gör att den 3 april år 33 är det mest troliga datumet för Jesu korsfästelse.

Och hur gammal var då Jesus när han korsfästes? Samme författare skriver om detta i  en artikel i Christianity Today.

  1. Enligt Matteus evangelium föddes Jesus innan Herodes befallde att alla pojkar i Betlehem upp till två års ålder skulle dödas (Matt 2:16). Och Herodes dog på våren år 4 f.Kr. Så Jesus borde alltså ha fötts på på hösten år 5 eller 6 (inklusive december, förstås).
  2. Och om vi då betänker att år 0 inte finns, så betyder det att Jesus därför troligtvis var i åldern 37-38 när han blev korsfäst år 33.

Inget av dessa detaljer om årtal är givetvis av någon avgörande betydelse för den kristna tron som sådan. Jesus kan ha fötts ett annat år och korsfästs ett annat år. Men för många av oss troende kan detta ju ändå tyckas vara lite intressant. Och vill du veta mer om detaljerna i resonemangen, så läs artiklarna jag hänvisat till. Jag har bara sammanfattat i korthet.

4 reaktioner till “När korsfästes Jesus och hur gammal var han?”

  1. Har du nån kommentar till hur gammal Maria var när Jesus föddes? Det är nu många år sedan, men jag kommer ihåg att det skapade en hel del kritik i min barndoms kyrka när någon predikant talade om en ”tonårsflicka, kanske 14 år”. Pedofili tyckte många även om man inte använda det ordet såvitt jag minns. Underförstått, har jag senare förstått, var det också det faktum att Josef påstods vara så oerhört mycket äldre, kanske i 60-årsåldern. Det började kanske bli likt Muhammed.

    1. Jag kan inte minnas att jag skrivit något om Marias ålder. Men av vad jag minns rent allmänt om vad jag läst om den tidens seder och bruk, så tror jag att kvinnorna räknades som kvinnor vid rätt tidig ålder. Så hon var säkerligen tonåring.

      När det gäller uppgiften att Josef skulle ha varit mycket äldre, så är det bara en teori bland flera. Orsaken till den skulle vara att förklara varför Jesus hade ”bröder och systrar” fast Maria var jungfru även efter att Jesus föddes. Enligt den teorin skulle Josef ha varit gift innan och fått barn i tidigare äktenskap. Syskonen skulle då alltså ha varit Josefs barn, men inte Marias. Denna teori är såvitt jag vet dock en minoritetsuppfattning. Men om den vore sann, så kräver det ju faktiskt inte mer än att Josef strax under 30. Maria skulle kunna ha varit 18. Bara som rent exempel.

      Så likheten med Muhammed är inte så stor. Hans yngsta fru var ju 9.

  2. På tal om Jesu korsfästelse och när vi står mitt uppe i påskfirandet läser jag en artikel av Martin Lembke om hans syn på Jesu ställföreträdande död på korset.
    Tror inte jag läser rätt när han redovisar sin syn på detta.
    Tror du han har rätt i det han skriver om detta. Jag skulle gärna höra din syn på detta viktiga ämne om det finns tid.
    Jag har kanske inte förstått vad han menar…förhoppningsvis??

    1. Martin Lembke har väl inte uttryckt sig klart på det sätt som Dagens läsare skulle önska. Jag tror att han spetsar till det för att få en debatt, och han sitter nu och väntar på chansen att få förtydliga sig.

      Jag har för avsikt att skriva om detta framöver, men jag har inte tid just nu i helgen och kan inte säga säkert när det blir.

      Men jag kan försäkra dig om att vi katoliker tror att Jesus dog gör våra synder, han blev slagen för våra missgärningar, hans offer är ett försoningsoffer för våra synder, vi är friköpta med Jesu blod, och så vidare.

      Det Martin har velat diskutera är teorin kring hur detta exakt fungerar – och då säger jag som C S Lewis skrev, att det är inte de intellektuella teorierna om försoningen som frälser oss, utan det är Jesu död på korset och hans uppståndelse som ger oss frälsning.

      Glad påsk!

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.