Israel och Kyrkan

Hur ska man se på Israel och kyrkan/församlingen? Hur ska man se på det gamla respektive det nya förbundet? Har kyrkan ersatt Israel? Finns det två frälsningsvägar? Finns det någon plats för Israel även i nya förbundets tid? Hur är det med Israel idag? Är det en skillnad på hur katoliker och protestanter tänker i denna fråga eller är skillnaden något som går på tvärs över alla kyrko- och samfundsgränser? För dem som funderar på dessa och närbesläktade frågor och som också undrar över det katolska tänkandet i denna fråga, kan jag rekommendera följande pedagogiska och icke-polemiska artikel av kardinal Avery Dulles, som publicerades i tidskriften First Things i november 2005:

The Covenant with Israel

Den förklarar på ett pedagogiskt och lugnt resonerande sätt hur man kan tänka och resonera i denna även för katoliker delvis öppna fråga. Det vill säga, alla svar på alla frågor kring detta är inte dogmatiskt fastslaget av den Katolska kyrkan. Jag tror att även protestanter av alla slag, frikyrkliga såväl som svenskkyrkliga, kan finna glädje av Dulles resonemang. Just denna fråga är ju inte egentligen nödvändigtvis någon kyrko- eller samfundsskiljande fråga. Dulles skiljer mellan förbund såsom en ovillkorlig gåva av Gud och en ömsesidig överenskommelse mellan Gud och folket, vilket har betydelse för resonemangen. Artikeln är givetvis inte ett uttryck för den inom framförallt amerikansk kristenhet vanliga dispensationalismen (som i Sverige också kallas Darbyism), men den ger samtidigt inte heller utrymme för ersättningsteologi. Han förkastar tanken på att man kan tala om två olika frälsningsvägar. Frälsning sker enligt katolsk tro endast genom Jesus Kristus. Detta är inte en recension utan mer ett tips om denna artikel, så därför försöker jag inte här förklara och utlägga alla hans bibelresonemang.

Dulles skriver i avslutningen:

”The last word should perhaps be left to Pope Benedict XVI. In a set of interviews from the late 1990s, published under the title  God and the World,  he recognizes that there is “an enormous variety of theories” about the extent to which Judaism remains a valid way of life since the coming of Christ. As Christians, he says, we are convinced that the Old Testament is directed toward Christ, and that Christianity, instead of being a new religion, is simply the Old Testament read anew in Christ. We can be certain that Israel has a special place in God’s plans and a special mission to accomplish today. The Jews “still stand within the faithful covenant of God,” and, we believe, “they will in the end be together with us in Christ.” “We are waiting for the moment when Israel, too, will say Yes to Christ,” but until that moment comes all of us, Jews and Christians, “stand within the patience of God,” of whose faithfulness we can rest assured.

”Believing that the Son of God has lived among us, Christians will wish to make him known, loved, praised, confessed, and obeyed by as many people as possible. They will want the whole world to profit from Christ’s teaching and to enjoy the fullness of sacramental life. But they will also strive to be patient in awaiting the appointed time. All of us, Jews and Christians alike, depend on God’s patience as we strive to be faithful to the covenant and enter into its deepest meaning.”

Jag rekommenderar alla att läsa denna givande artikel. Där finns bibelutläggande resonemang som alla kan ha glädje av.

 

5 reaktioner till “Israel och Kyrkan”

  1. Frälsning enligt katolsk tro? Vad är det?

    Det finns bara en väg till frälsning, den genom Jesus Kristus!
    Det gäller för oss det gäller för Judarna, Judarna lever dock fortfarande kvar under lagen och löftet från Gud, men den dag Jesus kliver ner på oljeberget så kommer även Judarna att till fullo bekänna Jesus Kristus som sin frälsare och Herre.
    Mikael den frälsnings väg via Rom som du nu valt är ett stort misstag som fullständigt verkar ha uppslukad ditt sinne? Vänd om och rikta din blick på Jesus i stället för att som du nu gör sprida all denna katolska illära.

    1. Nej fel! En villolära från helvetet!

      JESUS sa till JUDARNA ”INGEN kommer till Fadern utan att gå igenom mig”.

      Den jude som dör utan Jesus går evigt förlorad!

      Föredrar, med vissa invändningar, katoliker framför ”sionistkarismatiker”…

  2. ”Sionistkarismatiker” ?

    De texter som det länkas till här är skrivna av Kardinal Avery Dulles och Michael Novak (som skriver om Jacques Maritain) . De är katoliker.

    Själv är jag protestant men tycker att artikeln ”Maritain and the Jews” av Michael Novak är en av de bästa artiklar jag någonsin läst.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.