Karlshamn och Lund

Flera av denna bloggs läsare och andra har förstås undrat över vad som skulle hända mig efter att jag genom en förändrad dopsyn gjort mig omöjlig som pastor inom pingströrelsen där jag hittills tjänat. Nu kan jag berätta det som redan framgått i tidningen EFS Budbäraren (senaste numret), att jag från och med augusti tillträder min nya pastorstjänst i Kristofferkyrkan i Karlshamn. Vi flyttar också till Karlshamn – en härlig skärgårdsstad med flera småbåtshamnar och stor kommersiell hamn. Detta gör också att jag får betydligt närmare till svärföräldrarna i Tingsryds kommun. Kristofferkyrkan är en samarbetsförsamling mellan EFS och Equmenia, och jag blir anställd via EFS.

Samtidigt påbörjar jag också mitt arbete som teologisekreterare på föreningen Theofil i Lund. Det arbetet går ut på att verka bland främst teologistudenter och bland annat stärka och bygga upp den evangeliska bibeltron bland dessa. Framtida präster bör ju vara evangelikala teologer, inte liberalteologer.

På föreningens hemsida står det att Theofil

är en teologisk studentförening ansluten till Credo – Sveriges Evangeliska Student- och Gymnasiströrelse.

vill förena akademiska studier och biblisk tro till fördjupning av teologin, förnyelse av den personliga vandringen med Herren och till utrustning för tjänst i guds rike.

arbetar utifrån övertygelsen att bibeln är ett auktoritativt vittnesbörd om, och själv sann och tillförlitlig del av, Guds självuppenbarelse i historien och i Jesus Kristus.

Läs gärna Credos trosgrundval för en närmare beskrivning av tron/läran. Den utgör en bra sammanfattning i några punkter på evangelikal kristen tro.

Teologiskt har jag hela tiden beskrivit mig själv som evangelikal. Och det ligger alltså fast. Det som hänt i och med min förändrade dopsyn (som nu är luthersk) är att jag förflyttat mig en aning på det evangeliska teologiska fältet och nu står närmare de historiska och traditionella kyrkorna i bland annat denna fråga.

 

25 reaktioner till “Karlshamn och Lund”

  1. Grattis Mikael! Visst räknas väl EFS pastorer som präster (d.v.s. de har någon form av vigning eller?) och kan därmed fungera inom ramen för Svenska Kyrkan?

    *Du skriver:
    Det arbetet går ut på att verka bland främst teologistudenter och bland annat stärka och bygga upp den evangeliska bibeltron bland dessa. Framtida präster bör ju vara evangelikala teologer, inte liberalteologer.

    **Lycka till! Jag tror det på sikt blir omöjligt för blivande prästkandidater att vigas i SvK utan att officiellt bejaka kyrkomötesbesluten från 2005 och 2009. Du bör nog formulera dig med orden: Framtida pastorer bör ju vara evangelikala teologer, inte liberalteologer..

    För egen del lämnade avbröt jag mina prästplaner 2005 pga SvK inte längre ser Skriften som Guds Ord och att hon därav inte förmår att ägna sig åt nytestamentlig kyrkotukt..

    Magnus

    1. Det stämmer. Man kan i EFS bli anställd som s k EFS-predikant utan prästvigning. Men efter extra utbildning kan man bli vigd till präst i Svenska kyrkan med tjänst i EFS. Det betyder att man får göra allt i SvK som kräver prästvigning (förrätta vigslar, begravningar, dop, nattvard etc) men inte söka prästtjänster. Detta för att man inte har hela den internsvenskkyrkliga pastoralutbildningen, utan endast EFS dito. Men efter något år som pastorsadjunkt (en betald prästpraktiktjänst) inom SvK lär man kunna även det. Jag börjar min EFS-bana som s k EFS-predikant. Men EFS kommer då vilja att jag blir prästvigd så småningom. Jag gissar att det enda jag behöver komplettera i utbildningen är vissa praktiska kurser om exakt hur man förrättar vigslar mm. Den teologiska biten har jag ju redan.

      Jag förstår mycket väl dem som inte kan tänka sig att gå vidare med tanken på att bli präst i SvK pga liberalteologin. Och snart kanske det blir så att evangelikaler icke göre sig besvär, dvs vare sig de vill eller inte. Utvecklingen i SvK är ju inte direkt positiv ur evangelisk synpunkt. Personligen skulle jag önska att SvK var mer som Church of England, där både Holy Trinity Brompton och New Wine och All Souls Church (John Stotts gamla kyrka) är självklara och välkomna delar; där en evangelikal teolog som N T Wright kan bli biskop i kyrkans fjärde mest aktade biskopsmöte.

  2. Mikael Karlendal, Credo lyckades formulera hela sin trosgrundval utan att ordet Israel eller jude nämndes en enda gång, trots att alla förbund som vi fått del av är slutna med förbundsfolket Israel. Det nya förbundet i Messias blod var i drift ca 10 år utan att det berörde en enda hedning. Du vet ju bättre och kan bidra med lite balans.
    Ha en välsignad pingst i kväll. 🙂

    1. Gerdvall,
      Lundaprofessorn Hugo Odeberg är den förnämsta kännaren av judendomen Sverige haft. Han var en stor vän av judar och judendom. Odebergs bok ”Fariseism och kristendom” hör till 20:e århundradets viktigaste teologiska skrifter.
      Kristendom och fariseism är varandras motsatser och låter sig inte förenas. Detta är inte liktydigt med motsatsställning till det gamla Israel, judarna eller judendomen, men förklarar kanske en del. Det blir viktigare att inte blanda olika oförenliga religioner och synsätt än att finna beröringspunkter. Appropå varför inte Credo ”nämner ordet jude eller Israel”.

      1. Jae! Dr Håkan Bengtsson bibelvetare på svenska teologiska institutet i Jerusalem (för övrigt också min lärare i grekiska när jag pluggade på universitetet) hävdade motsatsen när det gäller Odeberg och menade att denne .

        Odeberg var t.ex. ordförande för förbundet Sverige Tyskland under 1940-talet.

        Läs Håkan Bengtssons artikel om Fariseism och Kristendom i SKT på följande länk:

        http://journals.lub.lu.se/index.php/STK/article/view/6555/5645

        Mvh Magnus

        1. Magnus! Tack för den mycket intressanta artikeln. Jag har sparat den för att kunna läsa grundligare senare.

          Förutom ”Fariseism och kristedom” av tredje upplagan har jag ”Hugo Odeberg – till 100-årsminnet av hans födelse”.

          Kritiker av Odeberg gör stor sak av hans beundran för det nya Tyskland. Men det var inget märkvärdigt DÅ , snarare helt naturligt. Politisk korrekthet har blivit något av vår tids folksjukdom.

          Odeberg kom från mycket fattiga förhållanden med personlig erfarenhet av svält, han hade studerat i Bonn och Köln och knutit vänskapsband. Han hade också judiska vänner.

          Dåtidens nya ungdomliga Tyskland sågs som ett värn mot bolsjevismen. Appropå ordförandeskapet i förb. Sv – Ty.

          Mvh Jae

      2. Jae, Hogo Odeberg hade sina stora förtjänster, men jag tror att Magnus kommer sanningen närmare. Odeberg var ett barn av sin tid (vilket i och för sig alla är) och all den nya forskning om Paulus som en observant lagtrogen jude hade inte kommer fram.
        Att fariséism och kristendom är varandras motsatser, ligger det mycket i, men att apostlarnas tro skulle vara motsatsen till fariséism finns inget belägg för, annat i synen på Jeshua.
        En typisk åsikt från kyrkofäderna är just att judendom är motsatsen till kristendom, inte att hedendom är det. Det ifrågasattes också av kyrkoledare (kommer inte ihåg vilka) om apostlarna verkligen kunde bli frälsta eftersom de var judar.

        Att Credo inte nämner ordet Israel eller jude, när de skall redogöra för sitt trosfundament, kan jämföras vid att någon får del av en annans arvslott men nämner inte ett ord om det när han redovisar sin förmögenhet. Men detta speglar kristendomens sanna natur på detta område. Det påminner om gökens beteende.

  3. Credo/theofil o lund.

    Hem ljuva hem…

    Vi har (nog) många gemensamma bekanta numera…

    Och grattis. 🙂

  4. Hej Mikael och grattis! Som gammal SESG:are så kan man ju inte annat än glädjas med studenterna i Theofil. Guds välsignelse över dem och dig.

  5. Arbetar som medarbetare på Filippi som ligger i samma hus som Theofil. Varmt välkommen, gläder mig väldigt mycket att du kommer till Lund!

  6. Välkommen till östkusten. Detta glädjer mig att höra, jag har varit aktiv inom EFS i många år och nu anställd i equmeniakyrkan. Är glad för att ditt kunnande förstärker dessa kristna kyrkor. Mycket glad att du ska vara verksam på teofil, jag kommer mycket troligt att skriva min master där i patristik för Rubensson. Mvh Kennyh C Widen

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.