Är vi inne i en liberalteologisk utveckling?

En teolog jag läst definierar begreppet liberalteologi ungefär så här: Det är teologin maximalt anpassad till modernismen. Den som är hågad kan lägga till begreppet postmodernism till modernism, om så önskas, även om det är diskutabelt, men den diskussionen tar jag inte här. Men det betyder att liberalteologi är när man försöker anpassa det kristna budskapet och läran så mycket som möjligt till tidsandan. När man skalar bort eller nedtonar allt som man inbillar sig verkar stötande för dem som inte är troende. När man anser att man inte ska predika eller undervisa sådant som människor ”idag inte kan höra” osv.

Frågan är om det är det som är den logiska konsekvensen av det Niklas Piensoho predikar och gör. Jag har skrivit en debattartikel i dagens Världen idag. Den kan du läsa här. Jag är även intervjuad i en nyhetsartikel om ämnet, som du kan läsa här.

Och du bör inte heller missa Stefan Swärds högintressanta bloggpost i ämnet. Han visar genom sin historiska genomgång av 1900-talets svenska frikyrkohistoria, att Niklas Piensoho är en typisk missionspastor som företräder typisk missionsförbundarteologi från decennier tillbaka, vilket i det samfundet lett till liberalisering och utslätning. Om det är den typen av teologi och förhållningssätt som svenska pingstvännner hoppas ska ge församlingstillväxt och väckelse, lär de bli grymt besvikna.

10 reaktioner till “Är vi inne i en liberalteologisk utveckling?”

  1. Jag är som sagt inte pingstvän och ska väl inte bry mig. Men kan ändå tycka att här stormar det rejält kring föreståndaren för den största Pingstförsamlingen. Men ledaren för Pingströrelsen, Pelle Hörnmark, tiger. Åtminstone har inte jag sett att han uttalat sig ang. Piensohos ”linjetal” på Nyhem. Men jag kanske har missat något…

    Berndt

  2. Jag tycker frågan bör ställas i ett större perspektiv än bara enskilda predikanters predikningar. Du som är teol Kand Mikael vet ju att vad du studerat och vem du redovisat för har stor inverkan. De flesta predikanter som läst på teologiska högskolan eller Örebro teologiska högskola eller något annat utbildningssäte är ju likaledes ursäkta det industriella yttrycket ” produkter av sin skolning”.

    Wikipedia har en intressant defintion av liberalteologi som är värd att skriva här, och den kan man fundera en bra stund över:

    ”Liberalteologin är i övrigt knappast enhetlig men innefattar nästan alltid en historisk-kritisk bibelsyn som dock ofta återfinns även bland dem som inte alls ansluter sig till kärnan i de liberalteologiska ståndpunkterna”

  3. Jag reflekterar osökt över kommande tidsperspektiv – det som är oskrivet…

    * är denna debatt en storm som ebbar ut och avlöses av andra spörsmål ?

    * Hur påverkar detta församlingsledningen i Filadelfia Sthlm ?
    Det är ju där prövningsförfarandet primärt hör hemma.

    * Har Filadelfia apologeter kvar i sin ledning, som man tog hänsyn till när de nya stadgarna reformerades, eller har man fortsatt reformera med betoning på ”församlingstjänardefinitionen” på bekostnad av äldstetjänst ?

    Det är som jag ser det stöpsleven för att korrigera lärofrågan.
    Det är lokalförsamlingens tolkningsauktoritet som Dan Salomonsson ordförande i pingst-ffs även hänvisar till.

    * Frågeställningen om var pingströrelsen är på väg & vad detta sätter för avtryck har många berört (och den diskussionen fortlever säkert i många sammanhang).

    1. Ja, jag blir nästan lite mållös. Men visst var Smyrnas bättre. Där var åtminstone den apostoliska trosbekännelser citerad.

  4. Är vi inne i en liberalteologisk utveckling?

    – Ja det har vi varit under minst 150 år.

    1. Ja det har ni i a f 500 år. 😉

      Utan Klippan, blir det gungfly. Är MFS odrabbade? Eller är Blad klippfast o alla följer Honom? Vad händer när han dör? Blir det samma i 2000 år framöver?

  5. Instämmer med SÅ. Men frågan kanske gäller om pingströrelsen är inne i en liberal utveckling. Det har den väl varit sedan 70-talet? Jag var inte med då, men det är vad jag hört. Under mina 25 år har det skett en liberalisering på det moraliska området. Det har skett både genom de som omtolkar texterna och ger dessa ett mera liberalt innehåll, och genom de som just har en mer kritisk-historisk bibelsyn, där man är överens om att Bibeln säger en sak, men att det inte går att tillämpa på vår samtid. Att predikanter allt från rörelsens begynnelse kan ha läst in saker i texten och gjort en ”fri” tolkning, har ändå inte påverkat Skriftens moraliska grundton. Det är först på senare år vi sett den utvecklingen. På Nyhemsveckan tycker jag vi ser prov på denna utveckling.

  6. ”Instämmer med SÅ. Men frågan kanske gäller om pingströrelsen är inne i en liberal utveckling. Det har den väl varit sedan 70-talet? ”

    Har berättat om mina besök vid Bibelstudieveckan i Nyhem under 1970-talet på andra bloggar (ej intresserade vad det verkar). Hur man på den tiden promotade den norske pingstledaren Thoralf Gilbrants böcker i bokserien Tidens tecken som då utgavs på Den kristna bokringen av Dagenhuset. Har ännu kvar ett gulnande exemplar av skriften ”Jesus är nära” med författare Gilbrant som då delades ut vid ingången till tältet i Nyhem. Har givetvis även den mycket välskrivna och aktuella bokserien i min ägo. Den skriften och bokserien Tiden tecken varnar kraftfullt för allt det vi ser sker i vår tid. Det som ofta benämns ”det stora avfallet”. Pingstfolket var ett vaket folk på den tiden. Pingströrelsen har därefter kapats av samfundsbildarna Hörnmark m fl.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.