Bra svar krävs…

Martin Ekenvärn, den före detta pingstpastorn som nu ska konvertera till katolik, har skrivit ett intressant blogginlägg om ett av de största problemen inom protestantismen – dess splittring. Utifrån det förklarar han varför han finner lösningen i den romerskt-katolska kyrkans läroämbete. Det är ett intressant inlägg som förtjänar ett mer genomtänkt svar än vad jag hinner med just nu. Men

jag skriver detta för att komma ihåg att försöka anta utmaningen. Jag tycker också att det är en oerhört viktig frågeställning och problematik han tar upp. Ulf Ekman har också framlagt några tankar om detta i ett tal som också publicerats i Keryx. Jag återkommer.

Johnny Lithell i Göteborg har också skrivit en bra artikel om kristocentrisk bibelsyn.

3 reaktioner till “Bra svar krävs…”

  1. I väntan på att Mikael, efter att grundligt tänkt igenom situationen, dristar jag mig till att ha en åsikt i frågan.

    Jag känner mig inte tillräckligt kunnig att i detalj förstå hur någon kan komma fram till de slutsatser som Martin Ekenvärn har gjort. Dock förstår jag att man får lov att köpa ett rätt komplext katolskt paket om man vill konvertera till katolisismen. Att ha problem med olika tolkningar i evangeliet och som en konsekvens av detta lägga till ett nya, verkar inte särskilt konstruktivt.
    Jag tror någon är utsatt för förförelse och spridningseffekter kan inte uteslutas. Om sedan situationen framställs som acceptabel, (om än bara delvis) har vi snart ”sålt smöret och tappat pengarna”, som ordspråket säger.
    Att överge sin frihet i Kristus och inordna sig i den katolska lärans olika traditioner verkar mer än äventyrligt, så splittringen följer nog med, fast det blir andra förtecken.

    ”Allt är fullbordat” sa Jesus på korset och Gud rev själv sönder templets förhänge, uppifrån och ända ner. Därmed var vägen öppen, en väg direkt till fadern genom sonen, utan GTs behov av prästerliga medlare.
    Evangelierna framställer en Gud som blivit tillgängligt genom Jesus, den ende rättmätige medlaren. Han har avskaffat Gamla förbundets offertjänst. Efter hans inträde i världen finns inget behov av präster, offer eller tempel. Medlare, ritualer och ceremonier har förlorat sitt värde; de tjänar inget till. För att vända sig till Gud är Jesu offer på Golgata tillräckligt. Detta är den undervisning vi finner i nya testamentet.

    Att då åter söka sig till det, som i bästa fall är en omväg, i sämsta fall ett avfall till ett annat evangelium som Paulus beskriver i brevet till Galaterna, blir ett evangelium som söker vara människor till lags. Att åter göra sig beroende av ett prästerskap för att nå frälsning är per definition ett annat evangelium.
    Och man har hängt upp det förhänge om Gud rev sönder.

    .

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.