Debatter och kristen förkunnelse

Det är sällan man hör en bra debatt på TV. Jag såg inte debatten som Stanley Sjöberg var med i och som fått honom att reagera som han gör, men jag tror att jag förstår honom. Det är sällan någon får tala till punkt eller får lov att föra ett resonemang till slut. Om någon skulle komma med något bra argument för eller emot något, så börjar genast någon annan prata om något helt annat och så far det vidare. Det är inte konstigt om många frågar sig vad som är meningen med att delta i dylika TV-debatter överhuvud taget, bortsett från själva ”nöjet” att synas i TV, förstås.

En annan debatt som förmodligen var av något mer angenäm karaktär hölls i söndags i Korskyrkan i Uppsala. Det var en debatt mellan ledaren för den s k Messianska föreningens grundare Stefan Ketriel Blad och Svenska Evangeliska Alliansens generalsekreterare Stefan Gustafsson. Den handlade om huruvida det är bibliskt att säga att Jesus är Gud eller inte, huruvida treenighetsläran är biblisk eller inte. Bästa recensionen av debatten verkar vara den på Aletheia. På grund av en viss geografisk distans mellan Uppsala och Skåne, så hade jag inte möjlighet att närvara. Men av recensionerna att döma, så verkar Stefan Gustafsson att ha tagit hem den sakliga segern (enligt min bedömning, som måhända inte delas av alla). Denna debatt har ju förts tidigare i mycket hög grad inom bloggvärlden, bland annat på denna blogg. Därför var det kanske bra med en offentlig debatt av detta slag. Kanske.

En given fråga är naturligtvis om debatter av detta slag är den bästa modellen att nå ut med evangelium till vår tids människor. Ibland känner jag viss tveksamhet över det. Men att kristen förkunnelse måste bli mer undervisande och argumenterande till karaktären, anser jag vara helt uppenbart. Vi behöver gradera upp predikans roll och utrymme i våra gudstjänster generellt sett. Vi behöver år efter år (decennium efter decennium) bygga med gedigen bibelundervisning och utläggning och argumentation. Trons grunder, läran, måste utläggas och förklaras. Argument måste ges. Människor behöver få veta på vilken grund vi står. Därför är apologetik mer viktigt än någonsin. Men man måste också veta vad det är som ska försvaras och förklaras. Därför är den systematiska undervisningen i den kristna läran, i vad Bibeln lär, av central betydelse. Om det sedan ska till särskilda ”debatter” ibland, är en helt annan sak. Risken är förstås alltid att det blir andra saker än sakargument som blir avgörande för hur man uppfattar vem som är ”vinnare”.

I församlingen där jag tjänar som pastor, Filadelfiaförsamlingen i Ängelholm, har jag sedan två söndagar satt igång med en serie där jag systematiskt predikar igenom Markusevangeliet. En sak som slagit mig i sammanhanget är hur central predikan och undervisning är för Jesus (och för Markus). I första kapitlet får vi höra att Johannes Döparen har fått ett uppdrag att predika och att det är det han gör; att Jesus predikar och undervisar var han än är och att det är just därför han gått ut. Jesus ser det som sitt uppdrag, att gå och predika! Predikan, undervisning, lära. Ja, och sedan botar han sjuka också och driver ut demoner, men för att bekräfta det han säger (jfr Apg 2:22). Paulus ser det som sitt uppdrag att ”försvara” och ”befästa” evangeliet (Fil 1:7, 16). Han skriver till de kristna i Kolosse, att de ska lägga sina ord väl och ge dem sälta, ”ni måste veta hur ni skall svara var och en” (Kol 4:5). Petrus skriver: ”Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp” (1 Pet 3:15).

Detta är, menar jag, inte något som bara en mindre grupp utvalda specialister och apologetiknördar ska syssla med, detta är vad som borde genomsyra all kristen förkunnelse – dvs särskilt på söndag förmiddag! Man ska alltså på söndag förmiddag få veta argumenten för varför vi kristna tror si eller så, man ska få se den bibliska grunden för detta och man ska även få veta annan relevant information och argumentation. Och det måste ske på söndag förmiddag, för det är då flest mötesbesökare kommer, dvs även alla de som inte inser att de behöver just detta och därför inte kommer när det utannonseras bibelstudium på torsdagkväll. Annat måste alltså få stryka på foten! De som inte vill detta, utan bara vill få lättsmälta betraktelser om att Guds kärlek är som stranden och nu ska vi ha småmysigt och sjunga en sång har ingen talan eftersom vederbörande inget förstått!

Jag tänker ibland på berättelsen om när Paulus skull ta avsked av en grupp kristna och därför höll ett extra långt avskedsmöte med undervisning i Apg 20:7-12. Av allt att döma verkar Paulus ha hållit på med undervisningen hela söndagen och söndagsnatten fram till gryningen! En ung man orkade inte hålla sig vaken hela tiden (låter som någon från vår tid), utan ramlade ut genom ett fönster och dog! Som tur är, kunde Paulus i Andens kraft återkalla honom till livet, så bröderna fick sluta med sin klagan. Nu har jag inga seriösa planer på att försöka upprepa Paulus bedrift bokstavligen, men jag undrar hur många kristna idag som ens fattar att det finns så mycket att säga! Det ska inte vara lättviktigt, lättsmält och anpassat till den som vet minst eller vill minst och bara vill bli underhållen! Pedagogiskt ska det dock vara, dvs bra förklarat och korrekt och sakligt osv. Man ska inte behöva vara universitetsstuderande sedan många år för att begripa, även om man måste predika på ett sådant sätt att universitetsstuderande och de som arbetar på universitet också förstår att kristen tro är för dem och att kristen tro är sann, förnuftig och den rätta vägen. Man ska inte anpassa förkunnelsen till en tänkt (dvs inbillad) icke troende besökare som antas bara vilja lyssna på korta lättviktsbetraktelser. Min erfarenhet (låt vara att den är begränsad) säger mig att icke troende som tar sig besväret att gå till en kristen kyrka på gudstjänst eller bibelstudium faktiskt vill höra något som är bra argumenterat, ordentligt utlagt och förklarat och sakligt till innehållet. Är det detta, får det gärna vara en halvtimme långt eller mer. Det är dem vi ska tänka på, inte de som bara vill höra vackra sånger!

Och sedan får vi naturligtvis tacka Gud för att vi fått en donation till församlingen. Den ska användas till evangelisk verksamhet i denna stad med omnejd.

Allt ovan som eventuellt kan uppfattas som provokativt skrivet, är skrivet med mildhet i sinnet och tanken. Dock med bestämdhet.

29 reaktioner till “Debatter och kristen förkunnelse”

  1. ”Därför var det kanske bra med en offentlig debatt av detta slag. Kanske.”

    Precis så tänkte jag – kanske 🙂

    Förslaget var från början mitt. Men en del av förslaget var att debatten skulle vara icke offentlig. . .

    Många blir enbart förvirrade av denna typ av debatt. Samtidigt har vi ju bidragit till att dra runt ”sörjan” på vår egen blogg i ett antal år nu även om vi sedan en tid tillbaka lämnat den krympande föreningen åt sitt öde och börjat rota i andra frågor

    mvh
    D

  2. Nu är jag fräck nog att fråga här utan att ha läst Aletheia. Utav det korta referat som jag läste från debatten med messianerna blev jag utomordentligt förvånad att höra att de inte tror att Jesus är Guds son, utan bara gudomligt inspirerad? Fattade jag det rätt? Eller har jag blandat ihop begreppen messianer och messiastroende? Om det är som jag fattade det är messianerna bara ytterligare en villolära, något likt arianismen.

    Jag hoppas Mikaels uppfattningar om predikans betydelse och vikt äntligen börjar slå igenom i kyrkorna. Jag slutade gå på gudstjänsterna i min kyrka för ett år sedan för att det var så oändligt lättsmält, menlöst och torrt. Istället har jag sett Hour of Power varje söndag 10.30 på en tysk satellitkanal och tuggat i mej predikan där som den bästa oxfilé. Det känns inte bra att sitta där i soffan med filten runt benen, men vad ska man göra? När predikonivån i Sverige är ikapp gänget i Garden Grove så återvänder jag gärna till kyrkan – risken är då att jag kanske inte längre får plats för alla besökare (och den risken tar jag gärna).

    1. Wildwest, man ska inte blanda ihop den förening i Sverige som kallas Messianska föreningen (MFS) med messiastroende judar. Det är ju väldigt lätt att göra det på grund av namnlikheten, men det är två helt skilda saker. MFS är alltså en villolärande sekt som du skriver och som förnekar att Jesus är Gud osv. Det är personer från den rörelsen eller närstående som ofta dyker upp på diverse bloggar och argumenterar mot sund kristen tro. Dessa tror att de har upptäckt den stora sanningen som den hemska Kyrkan har dolt under århundraden, de tror att de har upptäckt den sanna judiska bakgrunden till NT. Messiastroende judar är en annan sak: De är riktiga judar som kommit till tro på Jesus, att han är Messias och Guds son. De flesta av dem har alltså en ganska normal kristen tro, dock att de är mer medvetna om vårt judiska arv och är extra måna om det. En del av dem kanske är inne på delvis liknande tankebanor som MFS, men de flesta är det alltså inte. De som tillhör MFS är alltså inte kristna och de är heller inte judar, de är något annat.

      Inom den nytestamentliga forskningen vid teologiska seminarier och universitet så har man de senaste decennierna mer och mer återupptäckt den kristna kyrkans judiska ursprung och den judiska bakgrunden till NT. Detta är oerhört viktigt och berikande för bibelstudiet. Men det MFS sysslar med är något annat.

  3. Okay, då förstår jag. Jag har sett debatterna, även här. Men om man inte är på trippen judiskhet så är det lätt att blanda bort sej med namnlikheten. Finns det messiastroende judar i Sverige? Dom kanske inte sticker ut på bloggar så man märker dom (det var positivt menat).

    1. Det finns säkert messiastroende judar i Sverige, men jag tror de flesta bor antingen i USA eller i Israel. Eftersom de rent teologiskt är kristna, så lär de väl inte särskilja sig från det kristna i allmänhet. Dock, tror jag som sagt, att de ofta är mer medvetna om det judiska arvet än vi och kanske mer medvetna om och när ren antijudiskhet uppträder.

  4. wildwest: ”Utav det korta referat som jag läste från debatten med messianerna blev jag utomordentligt förvånad att höra att de inte tror att Jesus är Guds son, utan bara gudomligt inspirerad? Fattade jag det rätt? Eller har jag blandat ihop begreppen messianer och messiastroende?”

    – Du har fått helt fel information, förmodligen av illvilja. Vi messianska troende tror på allt vad som står i bibelns 66 böcker. Vi bekänner oss till aposteln Petrus klara bekännelse ”du är Messias den levande Gudens son”. Vi tror alltså att Jeshua/ Jesus är Guds enfödde, unike son som blev ett syndoffer för vår frälsning. Vi gör samma skillnad som apostlarna när de genomgående separerar ”Gud” och ”Jesus” i sina skrifter. Apostlarna lär att Gud är ”Jesu Kristi Gud och Fader”. Jesus har alltså Fadern som sin Gud. Eller hur? Fadern är den ende sanne Guden och Jesus är Guds son. Det är vår ”villolära”. 🙂
    Mvh

  5. Mikael Karlendal: ”Det finns säkert messiastroende judar i Sverige, men jag tror de flesta bor antingen i USA eller i Israel. Eftersom de rent teologiskt är kristna, så lär de väl inte särskilja sig från det kristna i allmänhet. Dock, tror jag som sagt, att de ofta är mer medvetna om det judiska arvet än vi och kanske mer medvetna om och när ren antijudiskhet uppträder.”

    – Det ligger inte till på det sätt som du skriver. De flesta messianska judar tror att Jeshua är Gud, eftersom de flesta är sekulariserade judar som kommit till tro genom kristna kyrkor. Men det är ett växande antal mess. judar som idag lämnar tron på kyrkans treenighetslära. Jag känner flera sådana i Israel. MFS har stödjare och medlemmar som är födda i en 100% judiska familjer, och andra där ena föräldern är jude. Du sprider alltså lögn och förtal som en Herrens tjänare, men ändamålet helgar kanske medlen?

    Messianer är bara något som belackare hittat på. Messianska troende (judar och ickejudar) i MFS och messianska judar i allmänhet skiljer sig inte åt generellt. De flesta messianska församlingar i USA och i andra länder, består till största delen av ickejudar.

    1. SÅ, jag kan inte se att din beskrivning av de messianska judarna skiljer sig särskilt mycket från min. Om det sedan är så att en ”växande skara” av dem lämnar den kristna treenighetsläran, så är ju det tragiskt. Jag känner dock inte till den situationen närmare, så att jag kan gå i dialog med dig om det. Men, kan du möjligen säga mig hur stor procentdel av MFS som består av judar? För är det inte så, trots allt, att MFS till större delen består av rena hedningar som är starkt fascinerade av judendom. Jag har inte skrivit att ni inte har någon judisk sympatisör, men väl att ni till större delen består av icke-judar. Men, har jag fel, så beklagar jag att jag tog fel på den uppgiften.

      Michael Brown (http://askdrbrown.org/home) anser jag vara en ganska vettig person i sammanhanget. En messiastroende jude som väl känner till allt det judiska, men som ändå klart och tydligt står för en kristen tro och bekännelse. Ett föredöme att ta efter!

  6. Är inte missuppfattningen bland de icke judiska messianerna att när Jesus var sann människa och gick omkring på jorden bad han till sin far i himlen precis som det påstås. Ett böneämne var att inte hans vilja skulle ske utan Guds. Jesus upplevde också hur han blev övergiven av Gud när han bar mänsklighetens synd. Det paradoxala och genialiska från Guds sida var att Jesu syndfria kropp inte kunde behållas av döden. Vår frälsare var sann Gud också!

  7. Såg inte att Mikael länkat till debattreferatet från Uppsala Korskyrka. Så här står det där:

    ”Han menar att kristna blivit ”vilseförda av kyrkoledare som under historiens lopp kapat de judiska rötterna” och att Bibeln inte alls pratar om treenigheten. Tanken på att Gud skulle blivit människa kallar han ”absurd”, ett ord han ofta upprepar under debatten.

    – Gud, den helige, den ende, är kadosh, det hebreiska ordet för helig. Han kan inte dö, inte födas, ingen kan se honom. Han står utanför skapelsen, något annat är absurt inom det judiska tänkandet.”

    Och varför är jag nu vilseförd? Är citatet felaktigt? Ni säger ju otvetydigt att Gud inte kan födas och dö. Som kristna är det just det vi tror på. Att Gud insåg att människans synd inte kunde sonas med mindre än att han själv blev människa, sann människa och sann Gud, och dog för att som syndfri varelse avväpna dödens makt. Det är kristendom. Allt annat är nånting annat än kristendom. Vad har jag för nytta av en Jesus som var gudomligt inspirerad? Hur kan han förlåta mina synder? Det är samma lära som muslimerna har, där är Jesus vördad som en stor profet. Mikael själv är säkert gudomlig inspirerad vid åtskilliga tillfällen. Med all respekt så skulle jag inte lita på att Mikael var enda vägen till Fadern.

    Och alla dom här eviga konspirationsteorierna som jämt dyker upp. Vi är alltså några miljarder vilseförda kristna på det här jordklotet som gått på kyrkofädernas lögner för 1700 år sen. Ingen av alla ärliga och troende har kommit på felet under millennier. Men nu, på 2000talet, har ett fåtal überintelligenta intellektuella som råkar ha studerat hebreiska kommit på att allt som lärts ut varit fel. Är det inte gnosticism så det ryker om det? Hemligheter för ett fåtal?

    Det kommer eka av tomhet i er himmel, ni blir inte många där. Jag föredrar den kristna himlen där vi är syndare frälsta av nåd som inte behövde studera antik vetenskap och lära oss hebreiska för att räddas utan det räckte att vi ropade: Jesus, rädda mej!

  8. wildwest: ”Ni säger ju otvetydigt att Gud inte kan födas och dö. Som kristna är det just det vi tror på. Att Gud insåg att människans synd inte kunde sonas med mindre än att han själv blev människa, sann människa och sann Gud, och dog för att som syndfri varelse avväpna dödens makt. Det är kristendom.”

    – Har du tänkt på att i stort sett allt det du skriver här, finns inte stöd för i bibeln.

    Säger Skrifterna att Gud kan födas? Nej!
    Säger Skrifterna att Gud kan dö? Nej!
    Säger Skrifterna att vi måste kalla oss för kristna? Nej!
    Säger Skrifterna att Jesus är sann Gud och sann människa? Nej!
    Säger Skrifterna att kristendom är apostlarnas tro? nej!

  9. Mikael sa: ” Jag tänker ibland på berättelsen om när Paulus skull ta avsked av en grupp kristna och därför höll ett extra långt avskedsmöte med undervisning i Apg 20:7-12. Av allt att döma verkar Paulus ha hållit på med undervisningen hela söndagen och söndagsnatten fram till gryningen! ”
    Detta avskedsmöte kan lika gärna ha skett från lördagkväll till söndagmorgon. Shalom!

    1. Torebe, mitt resonemang i inlägget är nog inte beroende av den exakta längden av Paulus tal, blott att det var väldigt långt. Men, jag tog fasta på att den svenska översättningen liksom många andra översätter ”dagen” efter sabbaten, och då får jag det som jag skrev. Visserligen brukar dagen anses börja på kvällen innan i nutida judendom, men huruvida det var vedertaget på Paulus tid vet jag inte säkert. Men, som sagt, han höll på längre än de flesta svenska pingstpredikanter jag känner. 😉

  10. Wildwest, en fråga ang ”Garden Grove-gänget”:

    Är inte de kyrkan där Robert Schuller verkar/verkat???

    Har genom mkt läsning kommit att få uppfattningen att han är en (av många) som verkligen spätt ut/ändrat evangeliet, och dessutom i hög grad påvekat både Rick Warren och Bill Hybels mfl.Dessa har många för en traditionellt troende protestantisk kristen riktigt konstiga uttalanden i sin ”CV” som borde göra det tveksamt lyssna till dem…

    Bara undrar, jag kan ha missat något.

    Din trötthet på tunn och ibland vilseledande förkunnelse delas.Men det är ganska ok i min församling så jag har inga som helst planer eller ‘önskningar’ att sluta vara med.Ser dock tendenser i p-rörelsen som ger mej trista vibbar om man så säger…kan bara hoppas den ”akademi” man startat fr om denna veckan ska fungera på ett önsvärt sätt, dvs ge oss mer gediget och inte bara mer av lättsmält och som man verkar mena ”sökarvänligt”.

  11. Visst, men stora tänkare och miljarder kristna i årtusenden har kommit fram till detta, hävdat detta och dött för detta. Och ändå har ingen kommit på den stora sanning ni har kommit på, att allt detta är humbug! Wow. Ni är verkligen smarta!

    Jag får överlåta bevisningen till nån som har Bibel till hands och inte sitter i ett kontorslandskap. Mej ruckar Du aldrig från min kristna övertygelse. Isåfall är det bättre att jag sänks i havets djup och upplöses. Men det är ändå skönt att så klart se att ni tar avstånd från kristendom. Det var ju egentligen det jag var ute efter.

  12. Monsieur M: Ibland är det skönt att inte läsa en massa utan bara bedöma det man hör live, rakt uppochned. Gör man så finns inga invändningar mot familjen Schuller i Garden Grove. Det är riktigt bra predikningar och jag slipper lovsånger som upprepas 52 gånger, det är psalmer man sjunger till en av världens bästa och största orglar.

    Jag lovar att jag är en kritisk lyssnare som till och från verkligen letar fel att hänga upp mej på! För många år sen hörde jag Robert Schuller säga att han överlåter åt andra att vara s k ”helvetespredikanter” som poängterar allt som är fel och borrar i det. Han ger alltid en positiv bild av ett fungerande kristet liv som är så upplyftande att höra. Skuld känner vi ändå och nedvärdera oss själva är vi alla riktigt bra på. Det behövs ingen predikant som upprepar detta oavbrutet. Jag mådde aldrig bra av att höra från talarstolen hur usel jag var, det visste jag själv.

    Mina äldre föräldrar, konservativa pingstvänner, kan emellanåt irritera sej på applåderna och att en del gäster är i USA berömda, men troende, idrottsmän – mina föräldrar tycker nämligen fortfarande att idrott inte är nåt som kristna ska prioritera (=är man pingstvän från 40- och 50-talen så känns nog det resonemanget igen).

    F ö så predikar numera mest hans dotter och svåger, Robert Schuller själv är gammal. Det kommer många gästpredikanter och senaste tiden har jag hört t ex Luis Palau, Bill Maxwell o Jack Hayford.

  13. Predikar verkligen Schuller evangelium? Nu har jag inte hört honom så mkt men är det inte mer positivt tänkande etc typ Norman Vincent Peale eller vad han hette. Mina svärföräldrar brukade rysa när Schuller dök upp i rutan och bytte skyndsamt kanal, för att slippa höra honom…

  14. Torbe: ”Detta avskedsmöte kan lika gärna ha skett från lördagkväll till söndagmorgon.”

    – Javisst var det så. Den nya dagen börjar när solen går ned, enligt bibelns första kapitel. Detta var det normala för apostlarna. Man samlades förmodligen när sabbaten slutat på lördagkväll. Att det var ett kvällsmöte förstår man av att det nämns att det var många (olje)lampor tända. Det var varmt och osade från lamporna så att fönstret var öppet och ynglingen somnade av Paulus predikan. Om han vetat vilken status Paulus skulle få i framtiden, hade han nog hållit sig vaken. Jag skulle inte i alla fall somna om jag idag skulle få möjlighet att lyssna till Paulus. 🙂

  15. Mikael: Jag reagerade på att du skrev: ”av allt att döma”. Det finns viss poäng att se Skriften utifrån judisk kontext. Detta har bäring även på samtalet i den här tråden!

  16. Gud välsignar dej Mikael!

    Jag har av en slump? (näää det tror jag icke) rammlat in på din Blogg. Tack för dina ord. Det är just på söndag som folk ska få undervisning! Att förstå Guds Ord är viktigaste. Om vi kristna inte ville göra det,inte vill höra på saker som rör om i huvudet och för en att tänka och istället vill höra på söta betraktelser, ja, då är det lika bra att vi blir Röda Korsare. De är snälla och gör fina saker de med. Pingst Kyrkan i Ängelholm har blivit rikligt välsignad att få en sådan frimodig och bra bibelförkunnare som du. Jag måste besöka era gudstjänster mer ofta. Synd att jag inte visste det där om systematiskt predikningar igenom Markusevangeliet. Tänk, sånt i Ängelholm. Tänk om man gjorde det i Svenska Kyrkan! Förlåt Ulf! Häls Jonathan

  17. Men snälla Christian: Vad är nu evangelium om det inte predikas i Crystal Cathedral? Om vi ska börja nysta upp pastorers kontakters kontakters kontakter så tror jag dom flesta pastorer förmodligen har ihop det med både serbiska maffian och Hells Angels. NV Peale var en vän till Schuller, det har jag hört. Jag vet inte vad Peale lärde ut som var så fruktansvärt men jag försäkrar att det jag hör av predikningar från Schullers kyrka är glasklart evangelium. Du får fråga Dina svärföräldrar exakt vad dom ryser av, jag ryser inte alls. För övrigt finns många gästande predikanter i Garden Grove, blir dom alltså automatiskt besmittade med några slags kringflygande andar om dom ställer sej i den kyrkans pulpet?

  18. wildwest

    Jag har som sagt inte hört så mkt men får jag säga att jag håller med dem. Nu pratar jag om Robert Schuller, pappan alltså, inte om gästpredikanter eller sonen.

    De tyckte bl a att Schuller predikade sig själv och sin egen förträfflighet och inte Jesus, hans död och uppståndelse, synd och frälsning, kort sagt inte evangelium. Men de kan ju ev ha haft fel… 🙂

    Jag vet inte vad det skulle vara för likheter mellan serbiska maffian och hells angels, och dessa predikanter, det får stå för sig… 😉

    V g Peale och Schuller var de båda inne på det här med positivt tänkande och predikade det kan jag tänka mig.

  19. Du såg inte debatten med deltagande av Stanley Sjöberg…
    Tyvärr fortsätter Sjöberg på sin inslagna linje av att ”vilja vara allas broder & vän”, till priset bristande bibelstringens…
    Det framgår bla.a av de efterföljande kommentarerna:
    http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=234804

    Vi är många som uppskattat Sjöbergs evangelisttjänst, men hans numera kompromissande med bibelord & lydelse, som tog sitt rejäla avstamp i hans tidigare bok om himmel/helvete – där han suddade ut begreppet helvete har fört honom ut på teologiska träskmarker…
    Få apologeter reagerar numera på sådana utvikningar & nu reducerade han GT:s klara textbeskrivningar.

    Att han kände sig malplacerad är underordnat, när han själv inte påvisar tydlighet map. skriftens klarhet.

  20. Michael: Visst har du väl märkt att avfallet i pingstförsamlingarna har ökat markant de senaste åren. Vad kan det bero på? Jag gissar så här.

    1. Seriösa kristna som inte vill kompromissa har lämmnat församlingen och blivit messianska eller liknande
    2. Pingst ffs har antagit EC som ny lära och påskyndar förfallet
    3. Getterna i församlingarna har makten och fåren kan inget annat göra än titta på
    4. Bibelundervisningen är obefintlig eller om den finns mest katolsk
    5. Pastorerna hälsar inte på och intresserar sig inte för medlemmarna mera
    6. Väckelsemöten, eftermöten eller bönemöten anses vara omoderna
    7. I en aktraktiv församling vill man ha unga snygga medarbetare och när åldringarna avpoliteras så försvinner både visdom och gudsfruktan
    Känner du igen denna pessimistiska observation?

    1. Debora, jag vet inte vilken ”Michael” du menar, men om du menar mig (Mikael), så svarar jag kort. Man kan ibland vara överens om att allt i en situation inte är bra, men ändå inte ha samma analys av situationen om varför det är si eller så.

  21. Jag är inta bara dålig på att komma ihåg namn utan också att stava dom. För mig är Michael och Mikael samma namn. Förlåt misstaget! (Men tänk på Jesus då alla kallar honom Jesus fast vi vet att han egentligen heter Yeshua…hmmm…..)
    ”Man kan ibland vara överens om att allt i en situation inte är bra, men ändå inte ha samma analys av situationen om varför det är si eller så.”

    Men att bara börja analysera situationen i församlingarna är att ha tagit ett långt steg framåt eller……

    1. Debora utan H, det är bara det att det finns fler än en Mikael (oavsett stavning) ute i den religiösa bloggvärlden, och vis av tidigare erfarenhet, så tyckte jag det var bäst att begära precisering. Annars bryr jag mig inte så mycket över den typen av detaljer. Man kan förvisso försöka göra analyser av situationen och du har gjort din, det är bara det att det verkar vara så många blogginlägg i sig att börja svara varje enskild detalj i din kommentar. Men, kanske jag kommer att skriva vissa inlägg framöver som kan beröra detta och då kan du i så fall kommentera då och då kanske det blir lättare att föra ett samtal om saken. Men, jag avstår just nu från att kommentera detaljerna, för det skulle bli för långa kommentarer från min sida i så fall.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.