Kristen eller österländsk träning?

Det skrivs en del i Dagen om träningsformen Tikva (ett hebreiskt ord som betyder ”hopp”), som är utvecklad av Mimmi Edin vid Kungsportskyrkans friskvårdsavdelning, i Huskvarna. En del har uppfattat det som att denna träningsform ligger farligt nära New Age och österländska träningsformer som yoga, eller rent av har passerat gränsen. Enligt pastor Hans Jansson vid Kungsportskyrkan är det inte frågan om något sådant. Det ska också bjudas på möjlighet att prova på denna träningsform vid Nyhemsveckan och på Torpkonferensen i sommar.

Jag har inte någon personlig erfarenhet av Tikva. Men generellt sett, så delar jag Lars Johanssons inställning att det är innehållet och inte formen som är det viktiga när man ska bedöma en sådan här sak. En viss kroppslig övning eller andning innebär ju inte i sig att det är frågan om österländsk religion, frågan är ju snarare i vilket sammanhang och med vilket innehåll som detta står i. Därför kan detta möjligen vara något som är bra för vissa, medan samtidigt liknande kropps- eller andningsövningar i ett vanligt yogasammanhang, ett buddhistiskt eller annat österländskt religiöst sammanhang är något negativt ur andlig synvinkel. Jag tror att vi som är kristna, måste bli mer medvetna om tankar och idéers betydelse. Vi måste inse att teologi och filosofi är viktiga saker. Det är viktigare att se vilken tanke som ligger bakom en viss yttre handling, än att bara se till handlingen i sig och associera fritt till vad den handlingen kan ha betytt i den eller den kulturen.

Därför delar jag också C-H Jaktlunds lite spetsiga synpunkt på tolkningen av julfirandet. Även om den 25 december en gång i tiden firades som solgudens födelsedag, så betyder det inte att kristna som idag firar Jesu födelsedag på den dagen firar en solgud. Det är ett ganska märkligt tänkande som finns hos en del människor som tolkar det på det viset. Likadant är det givetvis med många andra helgdagar och symboler av diverse slag; de flesta sådana ting har en lång historia i mänskligheten, men de bär inte per automatik med sig alla betydelser de en gång kan ha haft in i alla nya sammanhang de används. Regnbågen omtalas i Bibeln som en symbol för Guds förbund med mänskligheten, enligt vilket han lovar att inte förgöra mänskligheten någon fler gång genom en syndaflod. Sedan dess har regnbågen fått bli symbol för många andra ting, i vår tid bl.a. för gayrörelsen. Det är väl ingen som skulle få för sig att gayrörelsen just för att de använder regnbågen som symbol egentligen predikar om Guds förbund med mänskligheten via Noa! Den typ av resonemang som därför ofta dyker upp på bloggar och som ser stora och ondskefulla andliga konspirationer bakom olika kristna helgdagar och symboler är inte välgrundad och inte särskilt intelligent.

När det gäller träningsformen Tikva, så har jag inte någon närmare personlig kännedom om det, utan får avvakta vidare analys av dem som är insatta. Men, det viktiga är att det inte sker i något österländskt/new age religiöst sammanhang med den typen av tänkande bakom.

Övriga länkar:

http://aletheia.se/2010/05/28/nya-ekumeniken-sektanklagelser-och-karikatyrer-av-paven/comment-page-10/#comment-165916

http://erevna.nu/?p=2012

30 reaktioner till “Kristen eller österländsk träning?”

  1. Mikael!

    Jag är nog mycket mer skeptisk till sådana här saker än vad du är.
    Frågan jag ställer mig, om nu tikva skulle vara ok, vad är det som säger att just likheten med yoga, att det inte är yoga med ett sk kristet namn, eller vad säger att denna tikva inte öppnar upp för acceptans av äkta yoga?

    Du känner ju till detta med att koka grodan och jag menar, att precis som svk tagit in onees blessing, vilket förvisso är mer tydligt orent, men börjar man acceptera det som liknar världens ockulta kroppsövningar, så tror jag inte att det dröjer länge förren portarna öppnas helt för yoga, meditation, qigång mm!

    Bj

  2. Jag ställer mig frågan bara angående det här med tikva och annat, varför behöver vi kristna härma det som är populärt bland icketroende.När man införde det kristna julfirandet var det väl för att folk ville fortsätta fira sin solgud o annat, så då gav man det en kristen förklädnad istället.Ska man nu göra likadant med yoga eftersom folk, även troende tydligen vill hålla på med det. Jag är inte helt negativ ändå till tikva, det kanske kunde vara ett sätt för att nå de som är inne i new age o yoga. men jag förstår inte varför det ska finnas ett behov för redan troende att härma yoga.

  3. Varför ska man sätta namn på en träningsform?
    Gymnastik duger väl? Sedan kan man sätta ihop ett antal gymnastiska övningar till ett gymnastikprogram. Det behöver inget särskilt namn.
    Tydligen används andningsteknik, visualisering och mantra i denna Tikva-träning. Man kan ju undra vilka mantra som används. Förhoppningsvis Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, Jesus är Herre, …

  4. P-O.S: Det lät som en modern lovsång där på slutet, upprepad 78,000 gånger. En ickekristen vän som var med en gång menade när lovsångskören satt igång: aha, nu börjar mantrat!

    Kan man få undra vad Jesus tycker om att bli ett mantra? Rabbla det tills man nästan når in i en annan dimension? Man ropar på honom, han tänker svara, men får inte en chans för vi fortsätter att ropa och hade nog knappast tänkt oss att ens få ett svar, bara vi får njuta…

    Om man inte är tydlig med skillnaden mellan detta nya påfund, tikva, och vanlig yoga så kommer nog många naiva kristna utan vidare hamna i yogaträsket, vaddå – det är väl samma grej? Det är faran när man försöker efterlikna andra religioners kroppsövningar. I sej är tikva nog inte direkt fel.

  5. Tänkvärd kommentar Wildwest.
    Jag tänker mig att alla onda andar som påverkar en blir tokigare och tokigare och till slut inte står ut längre utan försvinner ifall man upprepar ”Jesus är min Herre” eller ”Jag älskar dig Jesus”. Dessutom svarar Gud känslomässigt i lovsången genom att fylla en med sin kärlek, och man känner hur kärleken böljar fram och tillbaka mellan mig och Jesus.
    Psa 22:4 Dock är du den Helige, den som tronar på Israels lovsånger.

    Men andliga övningar finns ju vad jag vet inte inom kristendomen, så om man uppfinner sådant så tror jag att man är på fel väg.
    Både kropp, själ och ande blir friskare av att man umgås med Gud i vanlig bön.

    Jag tänker då aldrig delta i några Tikva-övningar i alla fall.
    Den som Jesus gör fri är verkligen fri.

  6. Andningsteknik och avslappningsovningar ar inte vart hopp (Tikva)

    De kristnas hopp bestar i att Kristus lever i oss
    och att vi far vila i Gud.

    Receptet pa avstressning ar att folja Jesu uppmaning:
    ”Kom till mig … och jag skall ge er ro”

  7. Men andliga övningar finns ju vad jag vet inte inom kristendomen

    Hört talas om boken ”Andliga övningar” av Ignatius av Loyola?

  8. P-O.S skriver: ”Men andliga övningar finns ju vad jag vet inte inom kristendomen, så om man uppfinner sådant så tror jag att man är på fel väg.”

    Johan skriver: ”Hört talas om boken ”Andliga övningar” av Ignatius av Loyola?”

    Andliga övningar av Ignatius av Loyola har jag rätt stor erfarenhet av genom tre terminers deltidsstudier för pater Fredrik Heiding i Sankta Eugenia Katolska Församling, Stockholm 2005-2006. Visst är en del i metodiken med andliga övningar användbar. För min egen del har dock kursen medfört att jag distanserat mig från RKK och dess dogmatik. Konflikter mellan den som genomför de andliga övningarna och den andliga vägledaren uppstår i exempelvis synen på Ordet och Traditionen. Den andliga övningen som baserar sig på att Jesus visar sig inför sin moder Maria efter uppståndelsen är inte grundad i Skriften, då någon sådan berättelse inte är dokumenterad av någon författare i Bibeln.

    Var och en får pröva om Andliga övningar är en framkomlig väg. Personligen ställer jag mig tveksam.

  9. Kanske det är så att den enda kroppsliga träning en kristen kan ägna sig åt är ”knäna böj och armar uppåt sträck” som det står i en kristen sångtext?

    Allvarligt talat, om tikva hjälper människor att ta hand om Andens tempel (dvs sina kroppar) utan att det hindrar deras relation till Gud så ser jag inget fel med det.

  10. Bra att ämnet tas upp!

    Tikva, ännu ett begrepp som någon vill göra till en ‘patenterad’ konceptuell modell.. Och på detta följer med automatik ett flertal som ‘varnar’, som snart sagt varnar för allting, och skärskådar och nagelfar… Visst är det bra att vissa känner ett särskilt kall att stå som väktare på muren, och sådana behövs verkligen i vår tid. Men…, som sägs ovan, det är främst innehållet som är det avgör.

    Personligen har jag nog alltid känt en viss antipati mot, och ett främlingskap för nya begrepp, lånade från främmande språk och kultur, där orden inte har en väl och tydligt klar svensk definition. Tikva är ett ord, Yoga är ett annat… Idag finns båda med s.k. kristet innehåll, och en del förfasar sig.

    Visst finns det ockulta symboler som inte bör användas i kristna sammanhang. Visst finns det avgudasymboler och begrepp på riter och tillbedjansformer, meditation etc. som har sitt ursprung i avgudadyrkan och andra reiligioner. Vänder man på varje sten kan man alltid hitta något.

    Det finns många gamla kyrkor som byggts på gamla avgudaofferplatser och över grunden av gamla hov från asatid, men det innebär ju inte att kyrkan som sådan inte kan tjäna sitt syfte som samligslokal för bön och lovprisning. Det är människorna i kyrkan som formar innehållet. Får det inte vara så blir julen inte jul, och inte så många fler av andra kristna högtider heller. Med detta menar jag inte att inte Bibelns undervisning skall vara ledstjärnan och modellen i fråga om högtider. Vi har mycket gott i våra judiska rötter. Men för den skull behöver vi inte vända upp och ned på alla historiskt förankrade kristna traditioner, alla har inte tillkommit med orena ockulta motiv… Det är innehållet i människors hjärtan även där som formar ..

    Vi bör heller inte glömma att begreppet Ashram, som i dag främst förknippas med sammankomster i kristet förtecken, har sitt ursprung från hinduismen och används alltjämt inom hinduistiska sammanhang. Missionären Stanley Jones tog över begreppet och fyllde det med kristet andligt innehåll, missionären och metodistpastorn Sten Nilsson importerade konceptet till Sverige och Europa. Bibelläraren Sven Reichmann använder begreppet för sammankomster. M.fl…. Många är de som vittnar om hur de blivit välsignade på ett Ashram. Det är ett accepterat ord i kristeheten i dag, som flertalet har en god uppfattning av vad det betyder i kristen bemärkelse.

    Vi får nog som nämnts vänta och se vad Tikva är, och vilket innehåll det är fyllt med innan vi fäller domen. Men visst känns det lite konstigt när definitionen och den historiska betydelsen skall släpa efter lanseringen av ett nytt koncept.

    Bra att påståenden om religionsblandning diskutteras. Vid ett första påseende är kanske inte allt vad det ser ut att vara. Sen kan man väl slappna av, andas lungt och röra sig, tänja på muskler och leder under bön – utan att kalla det för Tikva. Eller?

    MVH / Sefast Tronde

  11. Ett problem som många kristna har, inklusive mej själv, är att man inte ska göra så mycket. Man ska överlämna sitt liv och sitt hopp till Jesus Kristus och vara i en ständig varm relation till honom. Mer behövs inte.

    I hastigheten kommer jag bara på en enda metod som Jesus använde sej av: han drog sej ibland undan till ensamheten för att få koncentration att be. Det står inte ens hur vi ska be. Att stå på knä är en ödmjuk handling, men det är inget krav. Att sluta ögonen är bra för koncentrationen men är inget krav.

    Det finns ingen anledning att krångla till det kristna livet. Min farmor var min stora förebild. Hon gick och bad medan hon kokade kaffe, steg ibland upp mitt under vår kvällsbön för att hon glömt ta smöret ur frysen, det var en naturlig och härlig relation, fjärran från massa tekniker av olika slag.

    Vi kan aldrig beveka Gud med detta. Han vill ha vår tro på honom, vår förtröstan, vår kärlek, det är allt. Att fixa till resten är hans jobb, inte vårt. Enkelt, men så svårt att lära sej i praktiken…

  12. ”Vanj den unge vid den vag han skall vandra sa viker han inte av darifran nar han bliver gammal” skriver Ordspraksbokens forfattare.

    Man kan vanja sig och andra vid goda saval som daliga vanor –
    ett stort ansvar mao!

    Att utsatta sig sjalv eller andra for Tikvas kropps- och andningstekniker, rabblande av mantran varvat med tystanad och visualiseringar kan bli en inkorsport for New Age.
    For den naive finns ju redan igenkannande beteendemonster.

    Mimi Edin, Tikvas grundare ar med i Kungsporten i Husqvarna men ar Tikva verkligen hoppets port som leder till Kungars Kung eller ar Tikva, namnet till trots, den breda porten som leder till fordarvet?

    Jesus Kristus ar vart enda bestaende HOPP/ Tikva

  13. Några kommentarer:
    1) samtliga har ungefär samma uppfattning.
    2) ingen har tagit reda på fakta om tikva. Typiskt.
    3) ingen har kontaktat den person man med sådan självklarhet avfärdar.
    4) Någon skriver att ”varför ska man sätta namn på en träningsform? Gymnastik duger väl”. Men….även gymnastik är faktiskt en benämning.
    5) Och varifrån har man fått det att det är österländskt eller okult? Varför inte lyssna till Edin egna skildring av vad detta är.
    6) Tikva är ingen ”andlig övning”.
    7) slutligen ger jag förslaget att ta kontakt med någon som deltagit i tikva. Och att man gör detta lyssnande, inte med en i förväg fastlagd mening. Då blir lyssnadet meningslöst.

  14. Lasse V!

    Snick snack. Jag har åtminstone tagit del av vad New Age-kännaren Lars Johansson vid Örebro Teologisk Högskola och Lennart Jareteg på Bibelfokus uttalat om Tikva. Åtminstone den senare är mycket skeptisk. Har du själv tagit del av någon kritisk granskning av fenomenet Tikva?

    Andliga övningar har väl ett värde, men det beror ju helt på vad de har för grund. Risken är väl att man kommer in i en rätt självcentrerad andlighet. Jag talar av egen erfarenhet.

  15. Hej! Kanske lite Off Topic, men jag ser att Tikva jämförs lite med Yoga här. Tänkte höra vad ni tycker om att Yoga finns med i undervisningen i min dotters förskola (en kommunal förskola, s.k. Sexårsverksamhet). Där lär fröken dem olika ställningar som lotusblomman, katten, hunden osv och lär barnen om Yin och Yang. Vad tycker ni, ska jag låta min dotter delta i undervisningen eller inte? (Är själv kristen). / Antin

    1. Antin, jag skulle nog bli rätt upprörd över om förskolan där mina barn går skulle syssla med religiös propaganda från en annan religion. Yoga, yin och yang, är ju faktiskt en annan religion. Jag tycker på nåt sätt att det inte ingår i kommunala förskollärares uppgift att sprida sina religiösa uppfattningar till oskyldiga små barn. Religionskunskap i skolan är en sak, men att lära små barn att praktisera annan religion, det är inte bra.

  16. OM det börjar talas om yin & yang, samt lotus etc…DÅ skulle iaf jag, om jag kunnde, ta mitt barn långt bort därifrån, direkt.

    Givetvis skulle jag kolla med personalen vad de menar med att plocka in sådant, och kunde jag vara säker (100%) på att de inte själva sysslar med ”riktig” yoga på sin egna tid kunde jag kanske slappna av en aning, men knappast helt.
    Kristna beskylls nu i denna dag att ‘skada unga’ genom att ungdomsorganisationer får bidrag trots att de inte svalt samhällets pådyvlade anti-hetero-norm, och trots att kristen tro till stor del fatkiskt grundat vårt samhälle.

    Jag skulle inte hur som helst acceptera att mitt barn (om jag nu haft barn vill säga) skulle utsättas för smyg-yogaisering…något jag ser som mkt mkt värre, ja rentav farligt för mitt barn.

  17. ”Enligt Dagen så säger kardinal Kasper, ansvarig för ekumenik i dKK

    – I stället för att fråga oss vad som är fel med pingstvännerna borde vi fråga oss vilka våra egna tillkortakommanden är.”

    Jag skulle vilja parafrasera detta och säga att vi skulle fråga oss vilka våra tillkortakommanden är….

    Dvs alla som är så kritiska mot Rkk skulle kanske först granska sin egen rörelse. Själv har jag upplevt i möte med Svenska pingstvänner att vissa ligger farligt nära rena villoläror. Man upphöjer te x förkunnare som Benny Hinn och liknande, Bently osv, men kan inte förstå helgon i Rkk… INte konsekvent tycker jag!

    FrikyrkoSverige är spretigt i bästa fall och rent av farligt i värsta fall (Knutby m.fl).

    Kanske vi skulle ta en allvarlig fundering på vad som är fel? Trotts att vi ”läser som det står” så kommer vi till så otroligt olika slutsatser.

  18. michael Häggqvist

    Mycket sunt, men de katolska bjälklagrena är ju mycket värre än våra frikyrkliga småflisor. De är ju avgudadyrkare och hedenRomare. Dessutom hatar de protestanter och förgiftar brunnarna och mördar små barn i skydd av mörkret…

    Skojade bara, men det är alltid sunt att sopa rent framför egen dörr först. Evangeliets ord om att omvända sig och tro evangelium får liksom relevans då. Tror diskussionen kommer fortsätta… Vi katoliker är ju inte syndfria direkt, vilket är tydligt i dessa dagar 🙁

  19. Frikyrkan, pingströrelsen från vilken jag kommer, har minst lika många brister som katolska kyrkan. Vi kritiserar RKK’s helgondyrkan, men istället förärar vi stora amerikanska megapredikanter, de är nästan felfria. Vi kritiserar den förutsägbara ordningen i mässan, själva har vi ofta en helt institutionaliserad mötesordning där inget får störa ordningen. Vi kritiserar exkommuniceringar, själva äcklar vi ut folk genom förtal och anonyma anmälningar. Vi tycker att påven har för stor makt, men vem i våra demokratiska kyrkostrukturer törs sätta sej upp mot pastorn (offentligt). Vi gillar inte katolikernas korstecken och vördnad inför kyrkolokalen, själv använder vi kyrkolokalen till vad som helst, det är inte ens pratfritt under gudstjänsttid numera, för att inte tala om innan. Vi tycker katolikernas exorcism är läskig, själva tror vi knappt längre på att det finns en ond makt, allt märkligt hos människor beror på taskig barndom, skolan, det vrånga samhället, psykiska sjukdomar, gener.

    Men sant är också att i ett väckelseskede så finns ingen som har tid att bry sej om alla dessa detaljer, varken i pingströrelsen eller katolska kyrkan. Då kör vi på i full fart och vi gör det vi alltid borde göra, för människor till tro.

  20. Broder Roger.
    Med ”snick” och ”snack” går det att avärda det mesta.
    Jag noterar debattnivån.

    Vad jag sett har Lars J inte skrivit något i detta forum. Det var det jag syftade på.

    För övrigt är jag journalist till professionen vilket per definition har gjort att jag har ett kritiskt förhållningssätt till det mesta som debatteras och skrivs och händer.
    Det inkluderar även sådant som skrivs i div debattfora.

    Men jag är trött på människor som yttrar sig om sådant de i grunden inte alls känner till, utan som på sin höjd är hörsägen.

  21. Lasse V!

    Du har buntat ihop samtliga kommentatorers åsikter i sju sammanfattande punkter. Hur vet du att du dragit rätt slutsats om dina medkommentatorer på denna bloggpost? Du påstår att vi baserar våra åsikter på hörsägen, dvs. skvaller. Vad kan vara sämre faktagrund än skvaller (du skriver faktiskt ”på sin höjd är hörsägen”)? Det du för fram visar inte på någon högre debattnivå och styrka i argumentationen. Tydligen hjälper det inte ens att påtala att jag faktiskt läst vad Lars Johansson och Lennart Jareteg uttalat om Tikva. Du har inte refererat till en enda auktoritet förutom dina egna åsikter. Av din text drar jag slutsatsen att du inte heller intervjuat Mimmi Edin. Ändå har du en tydlig uppfattning om att vi andra har fel. Du kan ju läsa Jaretegs genomgång på Bibelfokus. Han är en man som verkligen försöker sätta sig in i olika problemområden. Om han har rätt i alla sina slutsatser kan jag dock inte garantera.

    Din journalistiska kompetens kan du säkert använda mycket mer effektivt än att ifrågasätta kommentatorerna på Karlendals blogg. Av ditt aliasnamn anar jag vem du är, men jag har inget otalt med dig. Vi får båda försöka skärpa oss på Karlendals blogg. Han är en rätt skärpt man om du inte redan har märkt det.

    Om du är en duktig och noggrann journalist borde du inte skriva ockult som okult. På norrländska blir det motsatsen till kult. Ockult har att göra med sökandet efter dolda andliga krafter, vilket är något helt annat.

  22. Broder Roger:
    En kommentar är en kommentar. Och gör som sådan inte anspråk på att vara en ”sanning”.
    Vi har ju tankefrihet i detta landet – än så länge – och så länge tar jag mig friheten att ha synpunkter på det som skrivits i detta forum. Som jag uppfattat det.
    Stavfelet gav dig möjlighet till fyndig kommentar. Det bjuder jag på.

  23. För övrigt tillhör jag samma församling som Mimmi Edin.
    Och har därmed information på mycket nära håll.

  24. Antin!

    Du skall absolut inte låta dina barn delta i dessa ockulta saker!

    Mina barn får inte ens vara med på halowgen!

    Bj

  25. Antin,

    Barn har en naturlig finkanslighet nar det galler den ”andliga” sfaren.

    For snart 20 ar sedan undervisade jag pa en geografiskt isolerad plats, en skargardso langst ute i Stockholms ytteskargard.

    Min lararkollega var antroposof och ville infora R.Steiners lara i den statliga skolan.

    Jag kontrade hans smyginfiltrering av denna lara med att samla ons barn i Missionshuset (som f.o. endast hade tva aldre medlemmar) dar jag undervisade eleverna ur Bibeln samt bad tillsammans med dem.

    En morgon nar min lararkollega som vanligt borjade skoldagen med en hyllning till solen och moder jord sa en av eleverna:

    ”Jag tycker det ska vara lite mera om Gud i den dar bonen”
    …….

    Jag vill uppmuntra och uppmana dig Antin med bibelordet:
    ”Vanj den unge vid den vag han ska vandra sa viker han ej av darifran nar han blir gammal”

  26. Tiden gar fort… Det var faktiskt snart 30 ar sedan (alltsa inte 20) som jag undervisade i ovannamnda skola.
    Ratt ska vara ratt!

    Det som ar typiskt for New Age ar att fokusera pa sig sjalv, forneka syndens existens och framkalla det gudomliga i manniskan genom positivt tankande, bl.a. genom upprepningar av positivt laddade ord, t.o.m. fran Bibeln for att pa sa satt ge upplevelsen en kristen ”feel”.

    Temat for Tikva-sessionerna ar ”Se manniskan” men vad sa Johannes Doparen? Han pekade pa Jesus och sa: ”Se Guds Lamm som borttager varldens synd.”

    Nar man fokuserar pa det skapade framfor Skaparen leder det sa smaningom till en andligt formorkad slutdestination.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.