Klargörande från Stefan Swärd

Jag konstaterar denna sena timme (midnatt) att Stefan Swärd har kommit med ett klargörande angående den förändring som sker bland EFK-församlingarna i Stockholm och deras förändrade relation till pastorsutbildningen SALT.

Man kan väl säga att Stefan Swärd egentligen klargör sin egen position, som redan framgick av Dagenartikeln som tidigare refererats till och vad han konsekvent skrivit tidigare. Han bekräftar den bild man får, att det inom EFK sker en smygliberalisering och smygrelativisering (hans ord) av äktenskapssynen, vilket han beklagar djupt. Med det ordvalet kan man ju också säga att han bekräftar att det förs för lite öppen diskussion och samtal om detta.

Men han tror att SALT-utbildningen just nu står för den traditionella kristna synen på äktenskapet, och de oklarheter som förut rått i denna fråga nu är avklarade. Därav det intrycket man kunde få av Dagenartikeln att en del försökte släta över eller mörka, vilket det alltså inte är frågan om, enligt Swärd.Vi ska alltså inte koppla ihop just SALT med äktenskapsdiskussionen.

Så, utan att gå in i någon längre utläggning här (hänvisning till den sena timmen), så får jag väl nu tro att det inte har skett någon mörkning angående SALT-utbildningen och de personer som är involverade i den, vilket jag misstänkte tidigare.

Men, att det pågår en liberaliseringsprocess och en relativiseringsprocess inom EFK vad beträffar äktenskapssynen och kanske andra frågor av mer teologisk karaktär, och att det sker utan tillräckligt öppen diskussion och samtal, det har vi nu Stefan Swärds ord på att det pågår. Så i den viktigaste sakfrågan om att det behövs mer öppen teologisk diskussion och mer öppet redovisade teologiska ställningstaganden från de ledande personerna (läs samtliga pastorer och andra ledare) inom samfundet – och andra närstående samfund såsom pingströrelsen – i den frågan kvarstår min uppmaning att sluta mörka eller kanske med lite bättre ordval: Var inte konflikträdda, utan våga stå för den teologiska uppfattning du har och redovisa den öppet och för en öppen diskussion om detta. Pastorers och teologers uppfattningar i grundläggande teologiska frågor  är trots allt inte privatsaker.

Övriga länkar:

http://aletheia.se/2010/04/24/stenar-och-dylikt/

http://erevna.nu/?p=1578

6 reaktioner till “Klargörande från Stefan Swärd”

  1. Bra artikel som jag är överens med dig om… Jag som är bara en vanlig kristen vad ska vi göra för att pastorer och teologer och ledare, inom församlingarna ska kunna välja rätt spår med Gud .telogiskt och visionärt och verksamhets mässigt… Verkar inte finns så mycket lyssnade på folket i Gud prövat med Gud och Guds Ord på en vanlig kristen och medlem , eller ses så särskilt legemitivt .Om det skulle kunna var nåt Gud hadde att säga till församlingen ifrån medlemmar och kristna gäster i en församling…Mest uppifrån på ledarnivå och instituella telogiska sammanhang…

    Sen är jag lite skaddad i min uppfattning om detta sen minna tidigare många år i en trosförsamling ….Där endast ledaren och hans vision och stiftelse vison vilkor gällde…Och man lärde oss att en äldste kår var fel att ha ,och något religöst bara fast de läst innantill om det i bibeln…Och jag som nyfrälst på 80-talet trodde ju allt de sa …Först helt islutet av 90-talet förstod jag att det varit mycket obilisks förkunnelse i sammanhanget ,men även sund biblisk med …Och lärde mig sovra rätt i det hela…

    Och när jag sedan gick med i pingst försammling tyckte jag de var så fel att vi meddlemar fick var med och bestämma vilka uppdrag som vi som församling skulle ha och telogisk inriktning etz… För jag trodde stenhårt att en församling skulle enbart styras av den ledande ledaren och hans vision och styrelse typ på några få till förutom honom.Och jag har kunnat förmå mig än ,att tänka så mycket annorlunda…Men det kommer tror jag .Med önskan om som Gud vill och med allt enligt Guds Ord och i frid med Gud…

    Men jag undrar också om det kan vara rätt att sammlas till församlingsmötte där 20 entusiater som kan ta fel ibland , vill göra allt vad Gud vill .Och ett 30 tal andra som svänger lite hit och dit är med också…Och så ska vi rösta om ett vicktigt missionsuppdrag eller insats för hemlösa. Som kanske verkligen är från Gud …

    Och så röstar de där 30 andra bort det förslaget .Men fram att homosexuella kan få vigas i församlingen…Knäppt, med så kan det gå med demokratiska vilkor .Och på 10 år kan man så få en brinnade pingst församling eller Efkförsamling eller annan att helt avfalla….Så man kan ju undra vilken typ av ledarskap trots samhället och enskildas invändningar som är rätt…Jag tror inte på den Amerikanska med en stark ledare som bär en vision…Som kan ha fått helt fnatt och var en psykopat eller bedragare som lyckas manipulera folk på villovägar…

    Och inte den här demokratiska där majoriteten röstar bort Gud och Guds Ord och vilja och de kristna ur församling … Eller vilseleder de nyomvända och de som ännu inte känner Gud så väl på villovägar med sinna majoritesbeslut emot Gud och Guds Ord och vilja …

    Så vad finns det kvar då egentligen för att kunna få sig själv och sin församling kvar på rätt väg eller tillbaks på rätt väg,med Guds rätta insikt enligt Guds Ord???

    Och ibland har jag tänkt att man gör sig besvär i onödan att pröva ens och med bön be Gud om en förändring .För det har gått så långt så det vore bättre att tillsammans med andra starta en ny församling med mer hängivna kristna .Och sådana som man upplever har ledarkallet i bön och sammrådan med Gud och varandra bland de det skulle kunna passade med .Med hopp om att det skulle bli som Gud ville eller medveten tro på Gud om saken efter bön och samrådan med rätt kristna och Guds Ord på lämpligt vis….

    För församlingar och kristna rörelser och samfund verkar gått så vilse ibland så det känns hopplöst att de ska kunna gå för Gud och hans tjännare att i bön och förkunnelse och tjänst lotsa skutan åt rätt håll ibland …Förän tidigast efter nåt decenium eller sekel tidigast kanske . Och som om det kanske vor bäst att låtta det hela förfalla till vad det än kan bli av det hela …Och kalla på de trogna själarna i sammanhangen det börjat bli så med ,för mycket ,eller när det börjar bli det … Som känner igen Herdens röst ,eller går att få att göra det att gå vidare med de som vill följa Jesus och Ordet som Gud vår Fader och skapare vill enligt Guds Ord…Och in i nåt nytt som är från honom ,istället för det som en gång var det ,och blivit ljumt och mist sältan… Eller aldrig var ett verk av Herren även om kristna och några av hans tjännare fanns inom sammhanget med vissa tider….Och de sammanhang som kan få liv mer igen kommer ju gå vidare som Herren vill igen ,för eller senare. De andra blir ljuma och avfaller….Och en och annan troende som inte avfaller från Jesus Herren och Guds Ord och Guds vilja kommer man ju att finna där med …Kankske som nån sorts barnmorskor som ska förlösa de ännu inte frälsta ,när den tiden kommer ,de som vill bli frälsta även där…Och vårda sig om Guds församling de nyomvända och de som varit hans sen länge även i de samfund och församlingar.Som börjat bli ljuma eller blivit det .Som goda herdar och andliga fäder som inte flyr då de ser ulven komma .Som de lejda gör ,utan som Jesus den Gode Herden ger sitt liv för Gud för dem och alla de är kallade till att göra det för …

    Jag kan inte se nåt annat skäl till att stanna i en ljum försammling eller i ett ljumt samfund eller överandligt sammanhang ,eller där enheten ekuemeniken blivit falsk enhet …Om inte Gud som vet allt ,vet, att han kan ge ny väkelsetider i framtiden …Även i de ljuma sammanhangen och villfarna….

    Annars är det nog bättre att lämna sånna sammanhang för bättre mer sunda i tron i den sunda tron och läran bibeln till sist…. Och jag tror vi börjar närma oss den tiden då detta kommer att bli nödvändigt att tala med folket om….Vi får se ,men det är så jag ser på det….5-10 ,20 år ,om det inte blir mindre ljumt och villfaret ,så är vi där senast tror jag men jag kan ha fel…. Guds frid och Gud välsign er !!! Ronny ps 103

  2. ”Men, att det pågår en liberaliseringsprocess och en relativiseringsprocess inom EFK vad beträffar äktenskapssynen och kanske andra frågor av mer teologisk karaktär, och att det sker utan tillräckligt öppen diskussion och samtal, det har vi nu Stefan Swärds ord på att det pågår.”

    Detta är verkligen trist. Liberala tolkningar är värre än svärd.

  3. inom EFK sker en smygliberalisering och smygrelativisering

    Jag vet inte hur ”smygigt” det pågår en liberalinsering och relativinsering, tycker det sker rätt så öppet och markant! Se twitter, facebook, bloggar- se hur frizon är på väg att formas…ja det syns ju över allt!

    Men hur stor roll spelar egentligen utbildningarna? – Mikael hur stor inflytande har t.ex din akademiska teologiska utbildning över din bibel syn och teologi?
    Själv tycker jag problemet är mycket djupare och bredare än nån treeårig pastor utbildning.
    Citerar Sven Reichman:

    I Sverige handlar predikan i våra kyrkor allt mindre om syndernas förlåtelse eller om vårt behov av frälsning. Filosofer har nämligen länge hävdat att skuld inte skulle finnas utan bara skuldkänslor. Och om skuld är en känsla och inget mer, så menar man också att den främst måste vara en följd av uppfostran. I enlighet med detta synsätt försökte man avskaffa all auktoritet inte minst Bibelns. Alla förväntades bli lyckligare, men om något inträffade blev det snarast motsatsen.
    Kristen tro hävdar att skuld är något verkligt som inte kan pratas bort. Den måste sonas. Enda möjligheten till frigörelse från syndens konsekvens öppnar sig om någon vill ta över skulden och sona den i den skyldiges ställe. Evangeliets glada budskap säger att Jesus redan gjort allt som behövs för att vi skall kunna lämna vår skuld till honom. Detta kan man mycket väl göra utan så värst mycket kunskap. Förlåtelsen är Guds verk och inte vårt. Vi behöver bara veta så mycket att vi kan tillåta Gud att befria oss.
    Men det finns mycket undervisning i Bibeln om frälsningen. Ju mer man utför ett andligt ledarskap desto mer behöver man förstå av den undervisningen för att kunna leda andra rätt.

    Ja när hörde man en omvändelse predikan senast- i en större svensk frikyrka? När hörde man senast talas om nyfrälsta som har haft en genuin omvändelse upplevelse?

    Dagens efk:are och pingstvänner tror på Jesus, men de är varken övertygade om Jesus existens eller sin egen behov av frälsning. Åtminstone den bild man får genom de sociala medierna.

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.