Sissel, Jesus och religionen

En sak är säker, varje jul blir det Kalle Anka och Sissel! Den norska sångerskan kommer fram varje jul och förgyller våra julstämningstörstande själars längtan efter glans och skimmer. Och, som hon säger, alla blir mer religiösa när det är jul. Och det är ganska intressant. Jag har själv tänkt på det många gånger, att vid juletid så samlas var och varannan människa på julkoncerter, sitter och ser på soffprogram på TV där julsånger sjungs, och det är inte vad som helst som sjungs. Det är kristet! Det handlar om evangelium, om att Gud blev människa, föddes i ett stall, frälsaren har kommit till jorden för att rädda oss från våra synder, inkarnationen, jungfrufödelsen, Jesus Guds Son.

Vad gör det egentligen för människor att sjunga och höra det klara evangeliet så mycket? Är det inte märkligt att annars helt och hållet sekulariserade människor plötsligt blir en aning religiösa och sjunger och lyssnar till central kristen teologi! Kan vi som kristna på något sätt anknyta till detta? Eller är det med dessa tunga teologiska sångtexter endast som om någon sjungit på kinesiska och inte begripit ett ord?

En annan sak som jag också tycker är spännande i sammanhanget är att vi firar Jesu födelse och inkarnationen just vid denna tid. Att man under slutet av 300-talet i olika delar av det romerska riket började fira Jesu födelsedag på samma dag som hedningarna brukade fira solgudens födelsedag eller vintersolståndet. Det är missionsstrategi! Med ett mer negativt ord skulle man kunna säga att det är kulturimperialism. Den religion som var på frammarsch i det romerska riket, den religion som höll på att segra, tog nu över den gamla religionens heliga platser (kyrkor byggdes på platser där det förut stått avgudatempel eller funnits offerlundar) och heliga tider (i detta fall solgudens födelsedag). Det fanns snart inte längre utrymme för den gamla religionen, som hade visat sig svagare, då den inte kunde stoppa den nya religionens (kristendomen) framryckande och övertagande av områden. Jesus segrar!

En del personer som var svagare i tron, kände sig säkert hotade av detta. De såg fortfarande den 25 dec som just solgudens födelsedag och kanske tänkte på solguden också, när den kristna kyrkan firade Jesu födelsedag. Men successivt så har den kristna tron trängt bort alla tankar på solguden i detta sammanhang. När sekulariserade människor idag går på julkoncerter, så är det ingen solgud man besjunger, utan Bibelns Gud som blev människa i Jesus från Nasareth och föddes i ett stall för att vara världens frälsare!

Den här strategin med att ta över områden från tidigare religioner är förresten helt normal i religionens värld. Tänk bara på när islam tog över medelhavsområdet. Tempelplatsen i Jerusalem är belamrad med Klippdomen och al-Aqsamoskén. Hagia Sofia i Konstantinopel blev en moské i Istanbul, mm. Det är inte helt oviktigt vad som händer med det fysiska landskapet. Om man reser i ett s k kristet land som varit det i århundraden – vad ser man då? Jo, kyrkspiror som sticker upp överallt i byarna, i katolska länder även krucifix och kors. Vad ser man om man reser runt i muslimska länder, jo, minareter. Därför är det inte bara en neutral och meningslös fråga det här med minareters vara eller inte vara. Det är inte bara ett renodlad religionsfrihetsfråga. Det är också en synnerligen laddad symbolfråga. Många frikyrkliga kristna kanske inte tycker att kyrktorn och kyrkklockor är så viktigt, det står ju inte i Bibeln om det! Men även saker som inte står uttryckligen i Bibeln kan vara viktiga. Kyrktorn och minareter (som inte heller står om i Koranen, av vad jag vet) har starkt symbolvärde och är förknippat med respektive religion och Gud vare sig vi vill det eller inte. På samma sätt är det med kors och korstecken. Även om det inte står om användande av kors som symbol i NT eller om korstecken, så har det i andliga och religiösa sammanhang en stark betydelse, som är en realitet oavsett om vi vill det eller inte. Som frikyrkliga har vi inte rätten eller möjligheten att själva välja vad vi tycker är viktigt i de här sammanhangen, det vore att agera strutsbeteende. Om vi på allvar tror att Jesus ska vara Herre över allt, så måste han även vara det över mänsklighetens symboluniversum, över kulturen, tanken, och de djupare symboliska värdena.

En annan fantastisk sak i sammanhanget är tideräkningen. Tänk att hela världen mäter tid med utgångspunkt från Jesu födelse! Även om han, munken, som räknade ut det från början någon gång på 500-talet e.Kr, visserligen räknade fel på några år – Jesus som det visar sig föddes förmodligen några år före Kristus! – så är det ändå Jesu födelse i princip som är utgångspunkten för den dominerande tideräkningen i världen! Detta är något att fira! Detta är i sig en predikan om Jesus som historiens centrum och mitt. Detta skulle jag kunna spinna vidare på länge, men inlägget är redan långt.

Så, det finns en del att fundera på och tacka Gud för, med tanke på Sissels ord. Det är den sanne världsledarens födelse vi talar om!

a b

10 reaktioner till “Sissel, Jesus och religionen”

  1. ”Joy to the world the Lord is come
    Let earth receive her King
    Let every heart prepare Him room”

    Denna Christmas Carol och andra julsanger har jag idag, lordag sjungit tillsammans med muslimska, buddistiska, ateistiska invandrarelever.

    Oavsett exakt datum for Jesu fodelse kvarstar det faktum att med Jesu fodelse andrades tiderakningen.
    Manga av mina elever har inte en aning om nar Jesus foddes hit till var jord och det brukar bli en liten aha-upplevelse nar jag ritar tidslinjen pa tavlan och visar att med Jesu fodelse borjade en ny tid.

    Att hedniskt solgudsfirande ersatts med att fira Jesu fodelsedag ar bara positivt. Han som latit sitt ljus ga upp i vara hjartan lat Hans ljus lysa klart i sa manga sammanhang som mojligt.

    Prepare Him, the King of Kings and Lord of Lords room!

    Make Jesus known to a dying world!

    Se nu ar den valbehagliga TIDEN
    NU ar FRALSNINGENS dag!

    Lordags-shalom/ Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn

  2. Ja. Under förra söndagens gudstjänst i Svenska kyrkan, sjöng vi – visserligen något för tidigt – Svk:s psalm 116. ”Född är Herren Jesus Krist, vår Frälsare och Gud.”

    Det som en del ledande företärdare för Svk idag förnekar. Vad ska de göra åt det? Ska de gamla julpsalmerna förbjudas, lär de t.o.m. få upprörda ateister mot sig, vilka tycker att kyrkan försöker ta julstämningen från dem!

  3. I psalm 116 står inte bara att Jesus är född. Det står dessutom att han är Gud. Alla som bjuder in Jonas Gardell till svenskkyrkliga kyrkor, utan att tala om att hans idéer om Jesus strider mot Svenska kyrkans lära, förnekar Gud. Det är tid att tala klarspråk om detta. Varför startar inte Gardell-troende egna samfund, i stället för att infiltera den kristna kyrkan?

  4. Visst är det väl till och med så att muslimer accepterar jungfrufödelsen? I varje fall är Jesus en av deras mest framstående profeter efter Muhammed. Det vore rätt kul (tragiskt kul) om vi snart finge se muslimer försvara grundläggande kristna dogmer, de som den kristna kyrkans främsta företrädare förnekar.

    Också intressant att ateister och troende från andra religioner kan sjunga med i våra julsånger. Som kristna skulle vi väl knappast sjunga med i en julsång som upphöjer Buddha eller Vishnu eller nån annan guddom? Ateister har jag ännu mindre förståelse för. Vi sjunger sånger om en stor förljugen saga som enligt dem förstört jorden.

  5. @Wildwest,

    ”En gang” ateist behover inte betyda ”alltid” ateist.

    Varfor tror du jag sjunger julsanger med mina elever?
    Jo for att jag vill medvetandegora dem om evangeliets forvandlande kraft. Peka pa Jesus m.a.o. Jag ber att den Helige Ande skall uppenbara for mina ateistiska, muslimska och buddistiska elever vem Jesus verkligen ar och att de ska borja soka och finna Honom.

    I en annan invandrarklass laste vi julevangeliet direkt ifran Bibeln. Jag ar statligt anstalld och var tidigare radd att jag skulle kunna forlora mitt arbete om jag predikade i klassrummet. Det var en f.d. muslim fran Iran som loste mig ur den fruktan och som vadjade till mig att ta tillfallet i akt och beratta for invandrarna om den levande Guden. Tio ar senare har jag fortfarande kvar mitt arbete och manga har fatt hora om vem Jesus ar.

    Att papeka vilket hedniskt ursprung julfirandet har, att datumet ar felaktigt etc. kanns helt ovidkommande nar det finns sadana mojligheter for evangelisation just kring de kristna hogtiderna for dem som aldrig hort om Jesus.

    Stand up for Jesus!/ Elisabeth Hammarlund-Lorenzsonn

  6. Elisabeth: All heder åt det Du gör (men är det i Sverige eftersom Du inte har prickar över å, ä och ö?)! Har verkligen inget emot julsångernas budskap och kan ju hoppas att nån påverkas av teologin i dom, även om jag på den punkten är agnostiker (dvs tvivlare på att nån verkligen lyssnar så noga).

    Jag pratar mera om vuxna ateister, Chrille Sturmark o grabbarna, som säkert både lyssnar och sjunger med i Nu tändas tusen juleljus eller nån annan julsång med klart kristet budskap. Hur får man ihop det? Varför heter man Christer, ett namn som kommer från Kristus? Han borde byta namn.

  7. wildwest, for Gud finns inga hopplosa fall, vare sig det galler ateister, agnostiker, muslimer, hinduer eller buddister.
    Guds fadershjarta ommar aven for de som en gang var med pa ”vagen” men har kommit bort ifran gemenskapen med Gud.

    Har man varit med om att se manniskors liv bli forvandlade fran morker till ljus vet man att Gud formar att fralsa de i manniskors ogon mest hopplosa fall.
    Julhogtiden ar ett evangelisationstillfalle som vi kristna bor ta vara pa.

    Nej jag bor inte i Sverige utan arbetar bl.a. med att undervisa vuxna invandrare i engelska i Sydney pa andra sidan jordklotet, darav avsaknaden av prickar. Kan inte begara att man ska installera ‘language package’ pa de datorer som star till mitt forfogande pa mina olika arbetsplatser. Har du nagot annat knep for att fa dit prickarna nar jag ar ute pa natet far du garna tipsa mig darom.

    Min aldsta elev i lordagsklassen var 88ar!
    Det ar aldrig forsent med en NY borjan aven pa alderns host.
    Jag ber att julsangernas budskap ska bli en realitet i hans saval som de andra elevernas liv!

    ”Joy to the world, the Saviour reigns,
    Let earth receive her King.
    Let every heart prepare Him room!”

  8. Tack för ett trevligt inlägg!

    På tal om missionsstrategi och kulturimperialism så är det ju ganska tydligt att den nya religionen sekularism/konsumism nu har tagit över julen från vissa delar av kristenheten.

    Själv ”firade” jag julen hos frikyrkliga släktingar – och det blev nog sista gången. Det blev Kalle Anka, mat- och julklappsfrosseri för hela slanten. Den lokala pingstkyrkan hade till och med ställt in midnattsgudstjänsten. Det är ledsamt hur Jesus ställs i skuggan till och med i religiösa kretsar. Nåväl, för att vara rättvis så skall det sägas att pingstkyrkan hade ett (1!) möte med julsånger på söndagen efter jul då vi fick tillfälle att sjunga med i Rudolf med röda mulen.

  9. Pingstpastorn i Ängelholm
    Jag har läst din Blogg från och till och jag har också kommenterat emellanåt. Jag är pastor i Örkelljunga (30 km från Ä-holm). Sissel men inte Kalle Anka. Den övriga reflexionen är intressant, något som alltmer reflekterats över, koppling mellan hedendom och kristna traditioner. Tomtar ogillas verkligen av mig sedan jag kom till tro. Tomtar och bockar – många troende har aldrig tänkt på det utan ställt fram gamla buttra tomtar och vätter på borden.

    Välkommen in på min Blogg, jag är pastor och kvinna och det är möjligt att det ser annorlunda ut. Ett har vi verkligen gemensamt nämligen att vara Frikyrkopastorer i Luthersk bygd! Jag har läst en del av dina bloggar och kan höra att din kontext är väldigt lika vår. http//www.citykyrkanorkelljunga.se är adressen, klicka på mitt huvud i hörnet och sedan på min Blogg.

    Jag tror att det just nu skrivs en ny teologi, där Jesus inte är vägen, inte korset heller och ingen har syndat, Jesus är inte heller Gud. Ingen behöver förlåtelse för sina synder och Gud är bara god utan dom och vem som helst kan göra anspråk på att vara kristen. Du kan leva i utlevd sexualitet och bli biskop, du kan självklart bo sambo, göra abort mm.

    Margret Sundin
    Pastor Citykyrkan Örkelljunga

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.