Är det rätt att äta kött?

Tidningen Dagen har en artikel med rubriken Är det rätt att äta kött?

Det enkla svaret på den frågan är: Ja, utan något som helst tvivel!

En del troende människor försöker felaktigt hänvisa till skapelseberättelsen i 1 Mos 1, där det står att människan bara åt vegetarisk föda och inga djur. Men de borde läsa lite längre i texten. I kapitel 9, efter syndaflodens slut och när mänskligheten och djurlivet ska förnya sig och föröka sig på jorden, ger Gud mänskligheten ett generellt tillstånd att äta kött: ”Alla markens djur och alla himlens fåglar skall känna skräck och fruktan för er. Över dem och över allt som krälar på jorden och över alla fiskar i havet ger jag er makt. Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna.” (1 Mos 9 2-3).

Detta är ett generellt gudomligt påbud av han som skapat hela universum, ni får äta kött! Därför är det ren och skär villolära att försöka förbjuda ätande av djurkött av religiösa skäl.

I Nya testamentet understryks detta av ett ord som detta (1 Tim 4:1-5), där Paulus varnar för ”demoners läror” som framförs av människor som ”kräver att man avstår från föda som Gud har skapat till att ätas under tacksägelse…”

Alltså, kan man som kristen inte predika och kräva att någon ska avstå från att äta kött för att det är kött av djur, av bibliska skäl.

Däremot, kan man ha synpunkter på livsmedelsindustrin i alla dess led. Man kan ha synpunkter på utfiskning, fiskodling, djurhållning, mm. Man kan ha moraliska (och bibliska) synpunkter på allt detta som gör att man känner tveksamhet inför att äta vissa saker, inte för att det är djur, utan för att djurköttets väg fram till mitt matbord är belamrat med en massa oetiska oegentligheter. Den typen av resonemang kan förvisso vara helt OK ur biblisk synvinkel och ur det perspektivet behöver det inte vara fel om man t.ex. manar till en bojkott mot vissa matprodukter. Jag har själv synpunkter på t.ex. ätande av vissa fiskar av dylika skäl. Men det som är helt fel, ur kristen och biblisk synvinkel, är när man säger att det är fel att äta kyckling därför att det är ett djur man har dödat, ett liv man tagit. Därför att Gud har gett människan rätten att döda djur och äta upp dem.

35 reaktioner till “Är det rätt att äta kött?”

  1. Viktigt anser jag det vara, hurvida man vill leva och äta som Ribi Yehoshua (Messias) från Nasaret och hans efterföljare levde. I så fall är det viktigt att studera det.

    Läs de logiska slutsatserna fran de tidigaste källdokumenten av NT och första århundradens dokument, samt arkeologi: http://www.netzarim.co.il

    Anders Branderud

  2. Det finns en ännu farligare strömning, vet inte hur stark den vuxit sej i kristna sammanhang, och det är att djur är evighetsvarelser precis som människan. Möjligen går det att härleda ur en sekulär evolutionslära. Men då är man ändå inte konsekvent i och med att man slår ihjäl mygg, ovetande trampar sönder myror och hur definieras bakterier och virus? Men större djur med stora mörka ögon ”mördas” om dom används till köttframställning. Djur är inte evighetsvarelser, inte ens den söta familjehunden. Samtidigt kan man inte behandla djur hur som helst, vilket är den andra extremen.

  3. NT går helt på tvärs mot judarnas kosthållningsregler när Petrus i Joppe ser ett täcke med allehanda förbjudna djur sänka sej ner mot honom och hör rösten att han ska äta. Kan man tänka sej vilken chock han måste ha fått! Detta under gjordes av Gud själv, ingen människa var inblandad, och är det tydligaste beviset på att allt skapat är tillåtet att döda och äta. Jesus åt påskalammet, Johannes Döparen knaprade på gräshoppor. Dom var inte vegetarianer.

    Det enda bibelställe jag hört citeras ang vegetarisk kost är Daniels vänner som åt grönsaker och drack vatten och ändå såg friskare ut än alla andra. Det var dock ett särskilt sammanhang och jag är inte säker på att huvudbudskapet i den här bibelversen just var det vegetariska kosthållet. Snarare att avskilja sej från ”världen”, medlöperiet, det politiskt korrekta.

    Jag har inget emot vegetarianer om dom mår bra av det och det inte beror på några religiösa föreställningar. Tycker själv salladsbuffér är nåt av det bästa som man kan äta. Men enligt min bibeltolkning går det inte att kräva vegetarianism pga kristna orsaker.

    Jag är ingen förespråkare för brutal djurhållning, gräsliga djurtranspoter, undermåliga djurparker, hemska slakt- eller tillredningsmetoder. Tänker på serien som går just nu om världens största kinarestaurang. Där ena halvan av fisken är levande och den andra friteras i kokande olja. Som kristen skulle jag inte kunna gå med på den behandlingen.

    Men antingen är djur evighetsvarelser eller är dom det inte. Är dom det inte så är det legitimt att försvara sej emot dem, döda dem för att äta eller decimera snedfördelningar i naturen (som orsakats av tidigare generationer). På så sätt är djur inte värdefullare än växter. Däremot har djur hjärnor och känsloliv och kan känna både smärta och övergivenhet vilket föranleder en annan behandling än den man utsätter tistlar och maskrosor för.

    Det står att en ny himmel och en ny jord ska skapas, jag vet inte om djur har en plats där, det kanske är nyskapade djur. Finns i alla fall inget bibelställe jag känner till där det antyds att djur, som dör idag, lever vidare på ”andra sidan”.

    Håller med om att djur är värdefulla men människan alltid måste prioriteras. Har haft några härliga diskussioner med folk som tycker att i en älgolycka så ska man ta hand om den svårast skadade parten först, oavsett människa eller djur. Men om en geting krossas mot vindrutan i 100 km/h, borde man inte tvärnita och ge konstgjord andning då?

    Håller inte med om kopplingen klimathot/köttkonsumtion. Om några år tror jag vi upptäcker dom enorma lögner som nuvarande klimatalarmister släpper ut. Redan det att ingen som kritiserar teorierna om jordens uppvärmning får en framträdande debattplats är varningssignaler nog. Det bästa vi kan göra emot det s k klimathotet är att äta upp maten på tallriken. Upp till en tredjedel av all mat slängs.

    Är tveksam till om ren nöjesjakt kan betraktas som ett kristet tidsfördriv, är öppen för argument där. Det är annat om en stam måste decimeras för att den orsakar skada, t ex älgstammar och rådjursstammar. Men forntidens afrikanska och asiatiska storviltjakter hade orena motiv, tycker jag. Det liknar nåt slags frosseri, som Bibeln varnar för.

  4. Till alla kommentatorer till detta inlägg: Jag ska bara ge några korta tankar om det ni skrivit. I senare inlägg kommer jag säkert att göra det mer grundligt.

    Jag är helt övertygad om att Gud satt människan till att förvalta jorden. När han i 1 Mos säger att vi ska råda över/härska över jorden och djuren, så betyder det inte att vi ska agera som extrema industrialister från 1800-talet. Det är en misstolkning av Skriften. Gud skapade människan till sin avbild, vilket bl.a. innebär att vi är satta att vara hans viceregenter på jorden. Hur sköter Gud jorden? Han skapar ett myller av liv och han skapar en trädgård! Sedan satte han han människan till att ”bruka och vårda” trädgården. Jag kan här inte läsa in någon 1800-talsmässig rovdrift på naturen och dess resurser, däremot ett förnuftigt användande av resurser och ett vårdande av vårt hem. Ty jorden med dess naturliv är faktiskt vårt hem. Ingen sitter hemma och river ner tapeterna för att skriva sina dagböcker, och då ska vi inte heller behandla jord och djur på det sättet. Och detta är inte att förfalla till moraliseringar, utan det finns faktiskt en stark tradition i Bibeln om att vi ska växa till i vishet, så att vi kan bedöma och avgöra vad som är Guds vilja. Rom 12:2 säger: ”Anpassa er inte efter denna världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar, så att ni kan avgöra vad som är Guds vilja: det som är gott, behagar honom och är fullkomligt.” Det betyder m a o att vi själva, som Guds avbilder, ska växa till i vishet och kunna avgöra hur vi ska förvalta den skapelse som Gud har gett oss till vårt hem. Det finns bruk och det finns missbruk.

    När det gäller alla dessa eskatologiska tankegångar som en del ofta vill dra in när vi diskuterar frågor som dessa, så bör det framstå som klart att Gud kräver av oss att vi ska vara goda förvaltare. Vi ska alla avlägga räkenskap inför vår Herre för hur vi skött vårt förvaltarskap. Jag tror också att man bör betänka, när man talar om att denna jord ska försvinna och att en ny jord ska skapas, att de orden kanske ska förstås lika ”bokstavligt” som när Bibeln säger att den jord och den himmel som fanns före Noa och synafloden förgicks vid syndafloden. Betänk detta!

    Jag är alltså inte emot att man för resonemang utifrån Bibeln om vad som är rätt och fel, dvs även om sådant som inte har fått explicita påbud i Bibeln. Den bibliska vishetstraditionen (som t.ex. Rom 12:2 anför och som t.ex kommer till uttryck i Ordspråksboken) ger stöd för detta. Men det är inte samma sak som moralism, som jag tror mer handlar om attityder och ett felaktigt tänkande kring detta. Till detta ämne ska jag återkomma i senare inlägg.

  5. Ja det är rätt men rått känns inte rätt…. 🙂

    Apg 10:13 ”Stig upp, Petrus, slakta och ät!”

  6. Hittade ett intressant citat från Minucius Felix, en av de första kristna apologeterna som skrev i slutet av 100-talet:

    “It is not right for us either to see or hear of a man being slain; and so careful are we (to abstain) from human blood, that we do not even touch the blood of eatable animals in (our) food. . . . Even though we refuse your official honours and purple, yet we do not consist of the lowest dregs of the population.”

    Men vad gäller det vegetariska finns det inget bibliskt stöd. Man måste dock komma ihåg att kött var mycket sällsyntare på Bibelns tid, för mycket kött är inte bra för hälsan men i måttlig mängd är det nyttigt.

  7. Är det ingen som tycker att det är lite konstigt att Gud från att vara petnoga med födan och förbjuda förtäring av grisar, harar, kräftdjur, ål med mycket mera men plötsligt förklarar all föda ren??
    MS

    1. Micke, orsaken till att Gud förbjöd vissa sorters maträtter (djur) var att förbuden syftade till att hålla Israels folk avskilt från andra folk. Kan man inte äta tillsammans försvårar det gemenskapen. Särskilt i kulturer där den gemensamma måltiden är så oerhört viktigt som gemenskapsskapande handling. En bibeltext som använder detta motiv är 3 Mos 20:22-26.

      När den Jesustroende juden Petrus därför får en syn i vilken en röst uppmanar honom att slakta och äta en massa djur som Gud tidigare förklarat orena, så är det för honom mycket märkligt (se Apg 10). Men innebörden i den synen var att Gud nu upphävde dessa matregler, därför att de nu hade fyllt sitt syfte. Petrus uppdrag var att som apostel även predika för icke-judar, och de gamla matreglerna skulle inte längre tjäna som något som åtskiljer jude och icke-jude inom Guds församling.

      Varför exakt djur X blev förklarat orent förut och inte djur Y, är säkert en fråga som det finns många spekulationer kring, och i viss mån kanske den kunskapen har gått förlorad.

  8. 1 Mos 9:3 Allt som rör sig och har liv skall ni ha till föda. Så som jag har gett er de gröna örterna ger jag er nu allt detta.

    Apg 10:13, 15 Och en röst kom till honom: ”Stig upp, Petrus, slakta och ät!”
    Då sade en röst för andra gången till honom: ”Vad Gud har förklarat för rent skall inte du anse vara orent.”

    1 Kor 10:25 Ät allt som säljs på torget utan att för samvetets skull ställa någon fråga.

    1 Tim 4:1-5 Men Anden säger tydligt att i de sista tiderna kommer somliga att avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror. De kommer att förledas av hycklare och lögnare, som är brännmärkta i sina samveten och som förbjuder folk att gifta sig och befaller dem att avstå från mat som Gud har skapat för att tas emot med tacksägelse av dem som tror och känner sanningen. Ty allt som Gud har skapat är gott, och inget är förkastligt när det tas emot med tacksägelse.

    Två villfarelser kommer att visa sig i dessa de sista tiderna säger Paulus och det som kommer att känneteckna dessa är alltså:

    a) Förbud mot att gifta sig, d v s celibat
    b) Avstå från olika slags mat av religiösa skäl.

    Kan a) t ex syfta på RKKs celibattvång för präster och munkar/nunnor? b) syftar på dem som av religiösa skäl avstår från olika slags mat. Kan det vara judaiserande grupper som vill att vi återinför GTs matregler? Eller handlar det om dem som av religiösa skäl blir vegeterianer?

    D v s dem som hävdar att maten har något med vår ställning inför Gud att göra, i strid med Pauli ord i 1 Kor 8:8 Men maten för oss inte närmare Gud. Äter vi inte, förlorar vi ingenting, och äter vi, vinner vi ingenting.

    Rom 14:17 Ty Guds rike består inte i mat och dryck utan i rättfärdighet och frid och glädje i den helige Ande.

  9. Hmm, tja, sakfrågan …

    Inte tror jag att det är fel att äta kött inte. Jag äter nog för mycket av den varan. Gärna välkryddat och knaprigt stekt eller grillat. Och till och med torkat och rökt.

    Men det var ju inte jag som tog upp kvinnliga präster och nöjesjakt, skilsmässa och alkohol, dödsstraff och moraliserande, underordnande och krig.

    Dessutom tror jag att man får acceptera att bli bemött på samma plan som man väljer att skriva.

    Det gäller oss båda 🙂

    Klas-Hugo

    1. Till alla kommentatorer,

      Jag har nu raderat samtliga kommentarer av ”cid” och av Sven Johansson. Jag har helt enkelt tröttnat på den långa och ändlösa debatt som dessa båda herrar har förvirrat sig in i. Den var för mycket vid sidan om ämnet som mitt inlägg handlade om, om frågan att äta kött. Det var helt enkelt för mycket prat vid sidan av ämnet, för mycket ovidkommande saker, för mycket mellan dem båda och bara dem. Jag kommer att vara mindre tolerant i fortstättningen gentemot den typen av diskussioner, särskilt om skribenter ägnar sig åt personliga donqiujotiska kampanjer som aldrig tycks ta slut. Ibland kan det faktiskt vara bättre att komma överens om att man helt enkelt tycker olika.

      Det betyder inte att jag anser att allt de skrivit har varit förkastligt, men jag vill helt enkelt inte ha en formlös och meningslös debatt på denna blogg som blir totalt vildvuxen.

  10. Jag hoppas detta inlägg kvalar in för att inte raderas och skall försöka att inte komma in på sidospår och fokusera på CID och att ta det lugnt. Jag låter mig ibland uppröras för mycket i debatter.

    Man kan vara kristen och ideologisk vegetarian om man ser det som
    att det finns en prioritetsordning där djur är värdefulla men där människor i och för sig ,som i 1:a Mosebok 9:2-3 ,tillåts äta djur och där det kan finnas en mängd situationer/tillfällen där det kan vara motiverat att göra så ,samtidigt som man håller i minnet att det ideala paradistillståndet inte var sådant.Idag har vi desutom en helt annan situation än t.ex Noa skulle ha haft och än i världen för 2000 år sedan.

    Angående 1:a mosebok 9:2-3 och tillstånd att äta djur så kan man
    tänka lite på att detta är i ett läge där syndafloden förstört en mängd försörjningmöjligheter. Prioriteringen mellan människor och djur innebär då att man äter djur, vilket också jag skulle göra i det läget. Man kan kanske angående prioritetsordningen i den fallna världen jämföra lite med djuroffren i GT.
    Kanske såg Gud hellre att man offrade djur än att man gjorde som grannfolken och offrade människor, men samtidigt tror jag inte Gud i sig, för egen del, behövde offren. ”Barmhärtighet vill jag se , inte offer” heter det ju redan i GT.

    Då Jesus var här i världen antar jag att han och hans lärjungar åt animalisk föda också,så jag hävdar inte som en del New-Age- folk att Jesus då åt endast vegetbiliskt och jag hävdar inte att
    det animaliska ätandet var omotiverat, men jag vet å andra sidan inte om det fanns så mycket tillgång på vegetabilisk tillräckligt proteinrik mat i den kulturen. Dessutom hade det kanske dragit uppmärksamheten från hans centrala undervisning om han börjat med nya ”matregler” i stället för att som det står att han gör förklara all mat för ren-vilket jag inte förnekar- och fokusera på människans inre-att hon blir oren inte av det som kommer utifrån utan av det som kommer inifrån.

    Vad gäller 1:a Timoteusbrevet 4:15 där det nämns om demoners läror som kräver att man avstår från föda som Gud skapat för att äta under tacksägelse skulle jag kunna tänka mig att Paulus har
    tänkt på t.ex gammaltestamentliga matregler och att han velat markera att frälsningen finns hos Kristus och tar ställning i då aktuella religiösa kontroverser. Några dirrekta principiella vegetarianer tror jag inte Paulus brukade stöta på.

    Mikael skriver ”Alltså kan man som kristen inte predika att någon skall avstå från att äta kött av bibliska skäl”.Jag håller med om att man inte kan predika det som en generell sanning i alla situationer och jag ställer inte upp det som ett frälsningsvillkor , vilket jag ABSOLUT INTE har mandat till, och har trosmässigt mer gemenskap med kristna animalie-ätande än med vegetariska Hare krishnas, MEN då undrar jag ändå-gäller detta i alla situationer?Kan man inte tänka sig vissa speciella situationer där man åtminstone skulle kunna rekommendera mindre konsumtion av animalier och mer av vegetabilier.

    ”Allt är mig tillåtet , men allt är mig inte nyttigt”. OM vi har kommit till en situation där världsbefolkningen ökar snabbt, där djurindustrin bidrar betydligt till till exempel klimatförändringar och förbrukar vatten, energi och mark som skulle räcka till att föda fler om resurserna användes annorlunda:

    Kan jag då inte åtminstone ta upp diskusionen om vad som är etiskt att äta i större mängder?

    Dessutom: Som kristen måste man väl tro att Gud vill vi skall må bra ochvar friska och kunna tjäna Gud. den västerländska kosten med mycket kött och med mycket kalorierbidrar till mycket vällevnadssjukdomar.

    En intressant länk om den funkar till ekumeniska Christian vegetarian Association http://www.christianveg.com

  11. ”När den Jesustroende juden Petrus därför får en syn i vilken en röst uppmanar honom att slakta och äta en massa djur som Gud tidigare förklarat orena, så är det för honom mycket märkligt (se Apg 10). Men innebörden i den synen var att Gud nu upphävde dessa matregler, därför att de nu hade fyllt sitt syfte. Petrus uppdrag var att som apostel även predika för icke-judar, och de gamla matreglerna skulle inte längre tjäna som något som åtskiljer jude och icke-jude inom Guds församling.”

    Här tror jag faktiskt Rev Karlendal är ute och seglar. Men, eftersom du har majoriteten av kristenheten med dig i båten (din tolkning) får jag ödmjukast påpeka följande:

    Synen Petrus fick hade ett enda syfte; Att förklara hedningarna ”rena” och potensiella ”frälsningsobjekt”. Gud skakade om Petrus i grundvalarna genom att ”set the record straight”. Han fick Petrus att förstå att Han är allsmöktig och agerar hur Han vill. Frälser vem han vill.

    Det var en liknelse som så mycket annat. Lika lite som Jesu efterföljare slet ut sina ögon eller högg av sina armar för att komma in i himlen började Apg’s församling att äta oren mat. Petrus förstod liknelsen men, vi hedningar har tolkat den såsom vi VILL tolka den eftersom vi tycker om denna mat.

    ”Varför exakt djur X blev förklarat orent förut och inte djur Y, är säkert en fråga som det finns många spekulationer kring, och i viss mån kanske den kunskapen har gått förlorad”

    – Inte alls så. För alla som är intresserade googla boken ”Holy Cow”. Den är skriven av en judinna som började följa Guds kostråd EFTER hon blev frälst. D.v.s. innan hon kom till tro åt hon som vi gör.

    Hon går på ett vetenskapligt och pedagogist sätt genom samtliga djur Gud förklarat orena och berättar varför de inte är bra för oss att äta och kan få konsekvenser i våra kroppar.

    Ta bara musslan. Den är skapad av Gud för att filtrera havets vatten. Den kan ta upp 100ggr mer kvicksilver och andra gifter än vi människor kan. En rad andra asätande varelser likaså. Dessa havets damsugare sätter vi i oss pga vi missförstått Petrus dröm.

    Ta griskött t.e.x. En rad oberoende, oreligiösa, studier visar att dess kött är något av det smutsigaste vi kan sätta i oss och bidrar till inflammation hos många reumatiker e.t.c.

    Min fru som har soriasis artrit (en form av reumatism) har slutat med sin medicin sedan hon började följa handboken (bibeln). (Håller sig till nöt, lamm, fisk och fågel)

    Är detta en andlig fråga, eller en fråga om synd? Nej, inte i första hand (beroende på hur allvarligt vi ser på Guds Ord). Det hanlar mer om att följa skaparens manual för våra kroppar eller också inte.

    I min Toyota Prius finner jag en manual i handsfacket. Det är Toyotas förhoppning att jag skall följa instruktionerna v.g. oljebyte, typ av olja, filter, däcktryck etc.

    Måste jag göra det? – Nej. Jag kan strunta i att byta oljan eftersom jag är ”fri” att göra det. Strunta i annat också om jag vill. Lika lite som Toyota tvingar mig att följa manualen gör Gud det.

    Vi är ”fria” att leva hur vi vill men, klaga inte inför ”tillverkaren” av din kropp när den inte fungerar som den ska.

    Detta har t.o.m. megapastorn Joel Osteen förstått. Ja, mannen som inte står för någotting. Predikar feel good predikningar söndag efter söndag för sina 30000 medlemmar. http://www.youtube.com/watch?v=LJrJkFBEt_c

    I övrigt tror jag Guds ursprungliga plan faktiskt var att äta grönt. Köttätandet är säkerligen en del av syndafallet. Om jag hade tillräcklig karaktär skulle jag vara vegitarian men, nu är jag så pass köttslig att jag älskar kött och tänker fortsätta äta kött. Dock håller jag mig numera till den mat Gud vill att vi äter, i den mån jag kan.

    mvh
    Daniel

    1. Välkommen till bloggen Daniel, jag ska svara mer utförligt lite senare idag, om jag hinner.

    2. Daniel, du har rätt i att Petrus förmodligen inte satte igång med någon regelbunden griskotlettsmeny med skaldjurssallad efter händelsen i Apg 10. Däremot, så kunde han äta tillsammans med hedningarna och förmodligen även deras icke-kosher mat. Det gjorde han, till dess att han fick veka fötter när några från Jerusalem kom upp till Antiokia och hade synpunkter (Läs Gal 2). Det gick så långt att Paulus fick ryta till! Men, generellt sett, så tror jag som du, att de judiska kristna fortsatte med sin koshermat.

      Men, de hednakristna däremot, gjorde det inte, rent generellt sett. Och det är mot kraven att de skulle göra det (förutom att omskära sig) som Paulus så kraftfullt argumenterar emot i flera av sina brev:

      ”Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller dricker… Om ni med Kristus har dött bort från de kosmiska makterna, varför beter ni er då som om ni levde i världen och underkastar er påbud som: Låt bli! Smaka inte! Rör inte!…” (Kol 2:16, 20-21) Läs gärna hela sammanhanget!

      När det gäller det medicinskt-hygieniska ursprunget till dessa regler, så tror jag inte att det är så nätt och enkelt ändå. Av vad jag vet, så var det först den judiske rabinen Maimonides på 1200-talet som införde det argumentet. I Bibeln finns det ju i alla fall inte. Jag har inga personliga antipatier mot att det eventuellt skulle kunna vara så, vet ej hur pass vetenskapligt beprövat det är. Men, om det skulle stämma, så är det i vilket fall som helst inte bindande för hednakristna att hålla matreglerna från Mose lag. I så fall vore det ju endast medicinskt klokt att hålla dem, vilket i och för sig inte är ett dåligt argument. Men, bibliskt sett så är det inte ett krav.

      Så, fortsätt du med nötkött! Jag föredrar också det framför griskött, för smakens skull. Låt oss slå ett gemensamt slag för kristna nötbönder! 😉

  12. Tack.. Ursäkta att jag breder ut mig men, jag är ursprungligen en gammal pingstpredikant så jag hoppas du har nåd och förståelse 🙂

    Ser att jag missat att ta bort fet stil efter ordet ”liknelse”. Du får gärna redigera om din tid tillåter…

    /D

  13. Tack för svar. Som du kanske förstår blir det ingen större debatt eftersom jag till stora delar ”köper” ditt svar. Vad hedningarna serverade Petrus och Paulus när de var på besök blir i.o.f.s. spekulationer. Om du får besök av en ortodox jude, skulle du servera fläskpankaka? – Knappast. Om en vegan gästar ditt pastorshem, skulle du då servera en stek? Vi får hoppas att även frälsta hedningar hade samma hyfs i NT’s församling.

    Apg 15 ger som bekant hedningarnas ”minimikrav”;

    Apg 15:19 Därför anser jag att vi inte skall göra det svårt för de hedningar som vänder sig till Gud
    Apg 15:20 utan endast skriva till dem att de skall avhålla sig från sådant som orenats genom avgudadyrkan, från otukt, från köttet av kvävda djur och från blod.

    Betyder detta att det är fritt fram att själa, mörda eller annat? Nej, även här får vi kanske tillämpa lite sunt förnuft.

    Du summerar med att bibliskt sett så är det inget krav. Det är intressant hur ofta vår diskussion inom kristenheten handlar om vad vi måste eller inte måste. Vad som är ”bindande” för oss hedningar.

    En lite mildare och ganska intressant fråga – får vi, baserat på uppfattningen att vår himmelske fader hade en ”baktanke” med matreglerna följa mer än vad Apg 15 kräver?

    Jag anar ditt svar och hoppas att liksom jag inte dömer dem som fortsätter att smälla i sig räkmackor och skinka, inte själv blir dömd om jag höjer ribban lite av egen fri vilja.

    Tack för ordet!

    /D

  14. Tillåt mig då för min del att slå ett slag för kristna sojabönsodlare, linsodlare, kikrtsodlare och quornodlare
    med flera i konkurrens med de kristna nötbönderna.

  15. Sven Johansson:

    OM jag visste var de fanns skulle jag hellre köpa av dem än antroposoferna i Järna. Jag är en köttätande vegetarian. Som jag redan deklarerat skulle jag enbart äta grönsaker om inte maträtterna blev så enformiga och denna livsstil är en ekonomisk fråga i första hand.

    /D

  16. Svar till Aletheia.se-MyTwoCents

    Det är nog svårt att vara säker på att alla odlare är kristna, men jag köper i en vanlig livsmedelsaffär från vanliga livsmedelskedjor och hoppas det också gynnar en o annan kristen odlare. Veg. mat behöver absolut inte vare enformig. Äter man enbart sallad så är det förståss enformigt och då får man inte heller i sig tillräckligt med t.ex protein, så man bör veta vad man skall äta. Jag gör gärna grytor med t.ex linser och annat och
    kryddar på olika sätt.

    Religiöst sett är en sak i alla fall säker: Äter man vegetariskt undviker man också allt det som undveks i ”gammatestamentlig tid”.

  17. Noterar att kommentatorn C-I Dagmans samtliga inlägg på denna tråd har tagits bort. Vad jag minns var flera av dessa direkta kommentarer till bloggförfattarens inlägg. Varför? Har Karlendal infört censur liksom Aletheia.se. De har valt att IP-spärra mig för att jag inte är med på deras judaiserande linje.

  18. >>Mikael
    Ja, det är ju det jag säger; allt är av nåd… 🙂

    F ö var det väl du som tog i, när du tog bort ALLA cid:s inlägg.

  19. Till Christian:

    Anledningen till att både CID:S och mina poster togs bort
    var att han och jag hamnade i en maratondebatt med ett antal sidospår och som blev ganska uppskruvad. Men varken jag eller Cid e portade. Jag började om på ”ruta 1”.

    1. Sven, tonen (bland annat) i Cids kommentar är sådan, att jag inte släpper in fler kommentarer av honom. Du har nog missförstått mig lite grann här.

  20. Sven Johansson:

    Jag har helt enkelt inte tålamod och fantasi att laga en tillräcklig varierad kost (vegetarisk) men, även om jag inte är redo att ta steget över anser jag att vi äter alldeles för mycket kost. Så, utöver beslutet att sluta äta de djur som Gud skapat för att rena jorden (asätande djur m.m.) har vi börjat dra ner på köttätandet. Speciellt min fru.

    Har en god vän i Kalifornien som är Adventist (de är ofta vegetarianer) och han har överbevisat mig att det går att laga fantastiska rätter utan kött och utan att sakna kött.

    Måhända när jag går i pension att jag ha ro och tid att lära mig laga helvegetarisk kost.

    Var välsignad i allt!

    /D

  21. Hej Aletheia.se-MyTwoCents

    Ibland gör jag någon gryta så att jag hackar o steker lök, har i den i en gryta, med vattten, buljongtärning, kryddor, tomatpuré eller krossade tomater eller liknande och rör ihop med kikärter(finns t.o.m. förkokade på burk eller färska som skall ligga i blöt över naten och får förkokas en del) elelr linser eller annat gott. Det kan jag ha till ris eller pasta eller potatis.
    På vissa kikärtspaket fanns i alla fall förr recept på t.ex indisk kikärtscurry-gott o spännande smak.

    Jag kan också göra vegetarisk ”köttfärssås” på ungefär samma sätt som vanlig, men använda vegefärs i stället.

    Jag kan också laga rätter på quorn på liknande sätt.

    Någon gång kan man äta färdiga quornfiléer (smakar ungafär som kyckling)

    Man kan göra hemgjord falaffel. Fallafelbollarna (smakar LITE liknande som köttbullar om kryddningen är sådan) kan göras själv -fast det är inte så jättelätt-eller köpas färdiga.

    Man kan göra veganska ”plättar/pankakor”. Det finns nog recept på vissa förpackningar av -vill jag minnas-sojamjölk eller liknande. Jag ersättert numera ibland mjölkprodukter med sojaprodukter. OM svenskarna fick i sig mindre mjölkprodukter skulle de ha mindre hjärt/kärlsjukdomar tror jag-fast motion och icke rökning kan också bidra till bättre hälsa.

    Iblan kan jag äta färdiga vegetariska korvar.

    Det finns olika tofuprodukter som mankan använda i matlagningen
    på rätt enkal sätt.

    Man kan göra jättegod ”gyllengul linssoppa”. Förr fanns receptet på vissa linspaket.

    Det finns olika rätter amn kan laga med svarta bönor eller sojabönor.

    Kryddningen kan ibland ha relativt mycken betydelse för smaken
    och viktigt för en vegetarian är att få i sig nog med högvärdigt protein.

    1. Christian, det är därför att jag inte tar in några kommentarer från den person du omnämnde och vill därför inte ha en massa onödiga kommentarer om det. Låt du denna sak vila!

  22. Aletheia.se – MyTwoCents

    Det är viktigt att påpeka att det inte bara var apostlarna som ansåg……..

    Utan: Den helige Ande och vi hava nämligen beslutit att icke pålägga eder någon ytterligare börda, utöver följande nödvändiga föreskrifter: Apg. 15:28

    När det gäller grisätandets varande eller icke varande, så kan jag förstå Guds tanke med förbudet, de kunde inte kontrolera om köttet var fritt från, ex trikin, bibikemas, mm och eftersom grisen tydligen äter vad som helst, hade de troligen ofta dess maskar!
    Idag föds inte grisar upp på samma sätt, oftast inte i alla fall, plus att varje gris vetrinärbesiktigas innan försäljning!

    Mvh Bj

  23. Sven Johansson:

    Tack för tips. När min adoptivfar lämnade sin prästtjänst i Svk i början av 80 talet levde min familj ”i tro” under ett antal år (ingen fast inkomst). Av olika skäl varierade inkomsterna och med totalt sju munnar att mätta var det ibland en utmaning.

    Under denna tid överlevde vi ofta på linssoppa som sägs innehålla all näring en människa behöver.

    Är som sagt halv-vegetarian eller en vegetarian wannabe 🙂

    Var välsigand i allt!

    Björn:

    ”När det gäller grisätandets varande eller icke varande, så kan jag förstå Guds tanke med förbudet, de kunde inte kontrolera om köttet var fritt från, ex trikin, bibikemas, mm och eftersom grisen tydligen äter vad som helst, hade de troligen ofta dess maskar!”

    Ät du din bacon med gott samvete. jag fördömer dig inte. Men, min personliga uppfattning är att grisen inte är till för att ätas utan att hålla rent i naturen. Ta gärna en titt på Joels video + läs hur grisar slaktas i Sverige:
    https://medlem.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1483171&lid=puff_1483167&lpos=rubrik

    +
    http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4693509
    (Fyra slakterier har kokat grisar levande. Hos Nyhlén och Hugosons upptäckte veterinären när två grisar vaknade i skållkaret)

    Grisars beteende har tyvärr inte blivit bättre i NT. De äter fortfarande sina egna, bajs, smuts och en och annan råtta.

    Men, jag är inte ironisk när jag säger: Tag och ät. Du är fri att äta vad du vill. Men, döm inte mig heller om jag väljer bort grisen och andra asätande djur.

    mvh
    D

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.